En una iniciativa destinada a millorar la convivència ciutadana, l’Ajuntament de Mataró ha incorporat dues agents cíviques encarregades de portar a terme campanyes de sensibilització i informació a la població. Actualment, estan executant una campanya informativa destinada a alertar els responsables d’establiments d’alimentació sobre l’estricta compliment de l’Ordenança municipal que regula l’ocupació de l’espai públic.
Aquesta campanya té com a principal objectiu assegurar que els establiments de venda d’aliments compleixin rigorosament amb la normativa municipal que regula l’ocupació de l’espai públic. El seu contingut se centra en informar sobre la legislació vigent i recordar als propietaris d’establiments d’alimentació que no es permet la col·locació d’elements d’exposició o venda de productes al carrer, amb l’objectiu de preservar la mobilitat dels vianants, mantenir la neteja viària i garantir la seguretat alimentària.
Cal destacar que l’Ordenança municipal estableix que l’ocupació no autoritzada de l’espai públic, l’ús de mides o temps no autoritzats, o la ocupació d’un espai diferent del que s’ha concedit en l’autorització, constitueixen infraccions greus que poden ser sancionades amb multes d’import fins a 750 €.
Una vegada finalitzi aquesta campanya informativa, que s’està duent a terme en tots els barris de la ciutat, la Policia Local emprendrà una campanya d’aplicació de sancions per garantir el compliment de la normativa vigent.
Aquesta tasca informativa als establiments de venda d’aliments està a càrrec de les dues agents cíviques que han estat incorporades a la Direcció de Seguretat, Civisme i Convivència gràcies a programes d’ocupació subvencionats per la Generalitat. Aquestes agents disposen d’una formació específica en l’àmbit administratiu i en l’atenció al públic, i durant el seu període de contractació d’un any, se centraran en la tasca informativa per difondre la normativa vigent i prevenir situacions que puguin afectar la convivència ciutadana, així com promoure una tinença responsable d’animals de companyia.
D’altra banda, aquestes dues agents cíviques estan duent a terme altres campanyes simultànies destinades a informar sobre altres aspectes de la normativa relacionada amb l’ús de l’espai públic amb l’objectiu de prevenir situacions que podrien alterar la convivència. A més, estan informant la ciutadania de la prohibició d’alimentar coloms i altres animals de carrer. Aquestes accions complementen altres iniciatives realitzades pel servei d’agents cívics nocturns i altres programes de sensibilització sobre l’ús de l’espai públic actualment en vigor.
A més de les seves responsabilitats en les campanyes informatives, les dues agents cíviques són les encarregades d’obrir la guingueta de l’Espai Firal del Parc Central els dijous. En aquest espai, l’Oficina de Benestar Animal ofereix informació destacada sobre la tinença responsable d’animals de companyia i la nova Llei estatal de Protecció dels Animals, així com informació sobre les colònies de gats urbans. La guingueta està oberta els dijous de 9 a 14 hores i de 16 a 19 hores, oferint a la ciutadania una oportunitat de conèixer aquestes qüestions importants.