El reportatge de Joan Salicrú Realització: Raúl Cuevas i Joel Kashila, amb producció d’Anna Fernàndez i Clara Dresaire i muntatge de Sergi Martí és la nova producció de TELEVISIÓ DE CATALUNYA amb la col·laboració de l’empresa mataronina CLACK.
És possible substituir l’avió pel tren en els viatges pel continent europeu? La Comissió Europea invertirà 500 milions d’euros per connectar les xarxes ferroviàries de les principals ciutats europees. Però, què s’està fent? On són els obstacles? Un equip del “30 minuts” ha recorregut Europa per comprovar-ho.
“Des de Lió fins a Montpeller el trajecte és extremadament curt i ràpid. Però, a Barcelona em trobo amb la incompatibilitat de les vies i llavors el viatge esdevé feixuc. Si pogués arribar a Barcelona des de Lió en tres hores en tren, llavors sí que seria una alternativa a l’avió.” Mentre tant, Frederic Perraut, entrenador de nedadors olímpics a Lió, pren poc el tren per venir a passar el cap de setmana a Barcelona, on viu la seva parella. Li surt més a compte l’avió o fins i tot el cotxe.
Els dèficits de l’alta velocitat en la connexió amb França són un clam des de fa molts anys. El febrer passat, la Comissió Europea va anunciar l’impuls de 10 projectes ferroviaris per ajudar a trencar fronteres entre estats. Un d’ells és el tren nocturn entre Barcelona i Montpeller, Tolosa de Llenguadoc i la capital catalana, que operarien Ferrocarrils de la Generalitat.
Grans amants del teatre, en Pep i la Roser viatgen sovint a la capital britànica per veure representacions que encara no han arribat aquí o no hi arribaran mai. Prenen el tren a Figueres fins a París i, després, l’Eurostar per sota del canal de la Mànega. Són sis hores i tres quarts fins a la capital francesa, que es podrien fer molt més ràpidament, i gairebé tres fins a Londres. “La gràcia de venir a Londres amb tren és arribar-hi a primera hora del matí de dissabte. Així podem veure dues sessions al dia.” La pega, admet en Pep, és que és més car que l’avió i hi ha poca freqüència. Escurçar el trajecte entre capitals, abaratir els bitllets i augmentar l’oferta ferroviària són els reptes eternament pendents.
“Ara tenim 12.000 quilòmetres d’alta velocitat i en volem tenir al voltant de 50.000. La Comissió Europea s’ha proposat doblar el nombre de passatgers de trens d’alta velocitat de cara al 2030 i triplicar-lo per al 2050, multiplicant també per tres els quilòmetres de via”, explica Alberto Mezzola, director executiu de l’Associació Europea de ferrocarril a Brussel·les.
Un equip del “30 minuts” ha recorregut les principals capitals europees —París, Londres