El visitant de Barcelona va ser majoritari i havia estat al Maresme 4 vegades o més. L’any 2021 van augmentar en gran mesura les reserves de darrera setmana.
El perfil de turista que va passar les seves vacances a la comarca el 2021 va ser molt diferent: es va imposar el visitant català, que va suposar el 59,8% del total, un 38,5% més que en anys anteriors. D’aquests, el 45,7% eren residents del Barcelonès, comarca fronterera amb el Maresme, segons mostra la infografia del
Una altra dada és que la franja d’edat que més va venir a la comarca va ser la de 45 a 54 anys, tot i que la mitjana d’edat del turista va ser de 42,6 anys. El 40,5% va venir amb la parella i el 39,8% amb la família, ja que el motiu principal del viatge era l’oci. La mitjana de persones per cada grup era de 2,9.
La immensa majoria es va desplaçar amb vehicle propi. Cal recordar que, durant la pandèmia, molts ciutadans van considerar els mitjans de transport com a espais amb una alta probabilitat de contagi, pel que no és estrany que la majoria decidissin optar per un viatge a prop de casa al qual poguessin anar amb cotxe, en una època en què encara hi havia restriccions sanitàries en vigor. A més de la ubicació, l’allotjament, el fet de conèixer el Maresme prèviament, el preu, el mar i recomanacions que havien tingut van ser també motius per escollir la comarca.
A nivell logístic, els turistes es van informar de l’oferta d’allotjaments, gastronomia i activitats a través de pàgines web i ho va contractar per compte propi. Van augmentar en un 26,4% les reserves de darrera setmana, pujant fins al 38,5%. També hi va haver un gran nombre de contractacions amb una antelació de 15 dies o un mes abans del viatge i, fins i tot, el mateix dia.
Segons l’anàlisi del perfil del turista, l’allotjament més escollit va ser l’hotel, apart-hotel o pensió, que va suposar el 66,4% del total de reserves, seguit del càmping amb un 21,5%. Van passar una mitjana de 4,9 nits i els motius de l’elecció de l’allotjament van ser, majoritàriament, la localització, les opinions de la gent i el preu. A grans trets, van invertir una mitjana de 425,4 euros per persona, que es divideixen en uns 227 euros en l’allotjament, 133,3 euros en menjar, beguda i compres i 65,1 euros en transport.
Un cop al Maresme, la tranquil·litat es va imposar i les activitats que van fer els turistes eren passejades tranquil·les, anar a la platja, degustar la gastronomia en els restaurants, compres, activitats esportives a l’aire lliure, visites a amics o familiars i també culturals.
El 2021 va estar marcat per la pandèmia, pel que més d’un 85% dels visitants es va informar sobre les mesures sanitàries, malgrat la majoria afirma que no van modificar les seves vacances i que van mantenir tant la duració del viatge com les activitats d’oci i culturals previstes. També van seguir anant a establiments de restauració.
A nivell de sostenibilitat, un 42,3% dels turistes que van visitar el Maresme estan disposats a pagar entre un 1 i un 10% de més per obtenir un servei sostenible. Un 20,9% pagarien entre un 11 i un 20% de més i un 14,3% dels visitants pagarien fins a més d’un 20%, mentre que un 16,4% dels visitants no estan disposats a incrementar la despesa pel valor afegit de la sostenibilitat.
Una dada que mostra la confiança i capacitat de fidelització del Maresme és que el 44,6% dels turistes ja havien vingut 4 vegades o més. Un 37,6% van descobrir la comarca per primera vegada.
Les persones que van passar les seves vacances al Maresme durant el 2021 fan una valoració molt positiva del Maresme i puntuen amb un 8,4 la comarca. Posen una nota especialment alta al caràcter i amabilitat de la gent i a l’allotjament, amb un 8,7; la seguretat personal i el clima amb un 8,5; les platges, la neteja, la senyalització, la restauració i la seguretat sanitària, tot també amb més d’un 8. L’oferta d’aparcament és el que rep una pitjor valoració, amb un 6,2.