Recentment s’ha conegut que polítics catalans, els seus advocats, periodistes i també familiars i amics,  han estat víctimes del cas d’espionatge il·legal més massiu de la història. És per això que el Grup d’ERC-MES vol que l’Ajuntament de Mataró rebutgi la persecució política i judicial cap a qualsevol moviment democràtic i més encara l’espionatge polític.

 

La notícia va publicar-se al mitjà nordamericà ‘The New Yorker’ a partir de la investigació de The Citizen Lab- University of Toronto (Canadà), un laboratori multidiscipinar que estudia els controls d’informació que afecten la seguretat d’Internet i que amenacen els drets humans.

The Citizen Lab destaca que l’anomenat CatalanGate revela el major nombre de víctimes i objectius del software-espia que mai havien estat confirmats per un sol cas, incloent tots els Presidents de la Generalitat de Catalunya des de 2010.

L’informe constata que almenys 65 persones vinculades a l’independentisme han patit infeccions amb el programa-espia conegut com a Pegasus, un programa de vigilància que segons ha insistit reiteradament l’empresa fabricant (l’israeliana RSO), només poden adquirir els Estats. La majoria de les víctimes són membres de les principals organitzacions civils i polítiques de Catalunya, però els atacs s’amplien també als seus entorns -familiars, amics, advocats, periodistes, etc.

Pel grup d’ERC a l’Ajuntament de Mataró, aquest espionatge s’emmarca dins el context general de repressió del moviment independentista que ja des d’abans i , sobretot, després del referèndum d’autodeterminació de Catalunya l’1 d’octubre de 2017 i amb encara més insistència, durant el judici als empresonats líders independentistes i de la societat civil catalana, han portat a terme els poders de l’Estat espanyol, principalment el Govern d’Espanya i el Poder Judicial amb el tancament de webs, la violència policial, les detencions arbitràries, persones preses per les seves idees polítiques, exiliats i amb centenars de perseguits judicialment per haver donat suport al referèndum i al procés d’independència.

A part de ser un delicte, aquesta forma d’espionatge vulnera drets fonamentals bàsics com el dret a la privacitat, a la llibertat d’expressió i de reunió, i al dret a la igualtat en la participació política.

Els republicans destaquen que aquest programari només el poden adquirir els Estats i assenyalen que, tal com apunta el mateix informe, Espanya, un estat membre de la UE, és al darrera d’aquests fets intolerables que constitueixen una violació de drets fonamentals.

Pel grup que lidera Francesc Teixidó, els fets constitueixen un precedent molt greu per la democràcia a Europa i, per aquest motiu, no poden quedar impunes. A més a més, l’ús d’aquesta eina per perseguir el moviment català d’autodeterminació s’ha fet servir més enllà de les fronteres d’Espanya: a Bèlgica, Suïssa, Alemanya i França.

Es per aquests motius, que el grup municipal d’Esquerra Republicana proposarà a la propera Junta de Portaveus l’adopció dels acords següents:

PRIMER.- L’Ajuntament de Mataró rebutja la persecució política i judicial cap a qualsevol moviment democràtic i més encara l’espionatge polític recentment conegut, exercit pel Govern d’Espanya (en aquest cas contra més de 65 persones vinculades a l’independentisme, però qui sap si també contra altres persones, organitzacions, empreses,…)  amb el malware Pegasus. 

SEGON.-  L’Ajuntament de Mataró, exigeix al Govern d’Espanya que impulsi una investigació exhaustiva, que amb transparència s’aclareixin els fets i que finalment, s’assumeixin totes les responsabilitats.

TERCER.- L’Ajuntament de Mataró insta el Congrés dels Diputats a la creació d’una comissió d’investigació que permeti determinar les responsabilitats i explicar públicament com és possible que s’hagi pogut produir aquest espionatge il·legal massiu i quines han estat les persones afectades.

QUART.- Traslladar aquests acords als partits polítics i entitats afectades així com al govern espanyol i als grups parlamentaris amb representació al Congrés dels diputats i al Parlament Europeu.