En una Declaració Institucional, d’ERC-MES proposa que l’Ajuntament de Mataró doni suport al cànon de residus de Catalunya i se sumi al manifest impulsat per diferents institucions, entitats i personalitats en la seva defensa. Els republicans també volen que el Consistori demani que es modifiqui l’articulat de la Ley de Residuos y Suelos Contaminados para una Economía Circular.

 

Pels republicans, el context d’emergència climàtica, la convicció i compromís polític envers la lluita contra el canvi climàtic i les directives europees, obliguen a legislar per portar a terme una bona gestió dels residus a Catalunya i a tot l’Estat Espanyol. No s’entendria d’una altra manera en plena crisi climàtica. En aquesta situació, el Congrés dels Diputats va aprovar el passat 23 de desembre de 2021 el Dictamen de la Comisión de Transición Ecológica y Reto Demográfico sobre el Proyecto de Ley de Residuos y Suelos Contaminados para una Economía Circular.

A Catalunya, amb aquest objectiu, fa dues dècades que es va crear un cànon sobre la disposició de residus com a mesura de fiscalitat ambiental. De fet, es va crear un cànon en l’àmbit dels residus municipals, un altre en el dels residus de la construcció i també en el de residus industrials, per fer-los més efectius i adequats al seus respectius camps d’activitat.

Els nivells de recollida selectiva actualment es situen al voltant del 46%, quan l’any 2004, es situaven al voltant del 30%. Per a ERC, la progressió del cànon en els pròxims anys incentiva que els municipis i tot el sector productiu s’esforcin de forma explícita cap a la millora dels seus sistemes de recollida i de gestió de residus per a aconseguir l’any 2035 un reciclatge del 65% dels residus municipals que es produeixin i que no vagi a disposició més del 10% dels mateixos.

El cànon sobre la disposició de residus municipals ha suposat una recaptació total de 647 milions d’euros, tot i que en tot el període de vigència entre el 2004 i el 2021 ha anat modificant a l’alça l’import del tipus impositiu. El darrer exercici tancat, el 2020, ha suposat un ingrés de 82 milions d’euros, i s’estima que el 2021 s’arribarà a una recaptació superior als 90 milions d’euros. D’aquests, 170 milions d’euros han estat destinats al finançament d’infraestructures de gestió de residus municipals i tota la resta, és a dir, més de 450 milions d’euros, han anat destinats a equilibrar els costos de la gestió dels residus municipals d’acord amb la jerarquia de gestió, afavorint que la recollida selectiva dels residus municipals tingui un cost de gestió inferior al tractament de la fracció resta, i que aquesta sigui inferior al cost d’eliminació de la mateixa fracció resta.

Pel que fa al cànon de residus industrials s’han recaptat, durant el període de vigència, un total de 36.002.887 euros. I finalment, amb relació al cànon de residus de la construcció s’han recaptat un total de 33.879.913,12 euros. Aquesta ha estat retornada, completament, als sectors en forma de subvencions i actuacions específiques de manera que s’ha afavorit la prevenció de la generació i la valorització de residus, i també l’impuls de l’activitat econòmica.

Però pel grup independentista, tal com està plantejada,  la “Ley de Residuos y Suelos Contaminados para una Economía Circular” posa en risc el model d’èxit català, ja que l’impost estatal proposat no té actualment la mateixa concepció que el vigent a Catalunya. En primer lloc, per no tenir un caràcter finalista, en segon lloc perquè, en el cas de Catalunya, suposa retrocedir un camí ja recorregut.

És per aquests motius, que el grup municipal d’ERC-MES proposarà a la resta de grups que l’Ajuntament de Mataró doni suport al cànon de residus de Catalunya i se sumi al manifest impulsat per diferents institucions, entitats i personalitats en la seva defensa.

Així mateix, volen que el Consistori demani que es modifiqui l’articulat de la Ley de Residuos y Suelos Contaminados para una Economía Circular per tal que els cànons establerts a l’esmentada llei només s’apliquin només a aquelles comunitats que no disposin d’un impost amb les mateixes característiques, així com també perquè es blindi el cànon català tal com es coneix fins ara:  un model de fiscalitat ambiental pioner, òptim i positiu, nascut d’un gran consens polític i social sobre aquesta qüestió a Catalunya.