PepsinaAvui us vull donar una opinió esfereïdora, que segurament farà tremolar les vostre butxaques i alterar les vostres consciències.

En teoria i segons han disposat els caps pensants de les nostres economies i dels nostres estats, tots els cotxes haurien de ser elèctrics a partir del 2035.

Això significa que hem de tenir una xarxa “pública” i també privada, impensable ara mateix, per poder donar servei a milions de vehicles que, en un moment o altre, hauran de connectar-se per carregar bateries.

Tant a l’estiu com a l’hivern tots recordem que hi ha hagut problemes amb les xarxes elèctriques: talls de corrent o, fins i tot, suspensió del subministrament d’electricitat per greus avaries de les centrals o deteriorament de l’estesa elèctrica.

Ara, i per un moment, imagineu-vos el mateix consum que estem fent en els nostres dies. Afegiu-li 6 milions de vehicles (10% del parc mòbil d’Espanya actualment) que en un moment o altre del dia, han de recarregar les bateries. Creieu que les xarxes actuals de distribució d’electricitat podran suportar aquesta càrrega?

Ja us dic jo que no. I per altra banda, les companyies elèctriques, els grans economistes i els nostres estadistes ho saben.

També us puc assegurar que, les elèctriques, no sacrificaran els seus guanys actuals per garantir el futur.

El futur de les xarxes que ens faran falta, vulguem o no, ens l’haurem de pagar nosaltres. Tant sa val que l’origen de l’energia sigui un o altre, nuclear o eòlica; s’ha de transportar.

I aquí està el punt central de la meva esfereïdora opinió: El futur de les xarxes elèctriques que necessitarem, ja l’estem pagant ara. Les companyies elèctriques, els economistes i els estats, han decidit que les futures i necessàries inversions en xarxa de distribució d’electricitat, les hem de pagar nosaltres per avançat d’una manera o altra. Aventuro que la factura de la llum no baixarà en anys.

L’única manera de combatre això és el transport públic. Però aquesta és una qüestió amb la que s’omplen molt la boca, però que a l’hora de la veritat, la menyspreen i no hi fan ni el 10% de les inversions que serien necessàries.

Darrera de tot això se’ns acosta un altre tsunami de contaminació. Que farà Espanya amb 60 milions de bateries obsoletes cada 5 anys.

Però aquesta és una altre qüestió que ja debatrem.

 

Octavi Nonell