Avui l’Ajuntament de Mataró ha obert termini d’informació pública per donar a conèixer la proposta d’avantprojecte d’Ordenança de Mobilitat. Aquest termini es tancarà el 10 de març
Mataró posa a informació pública fins al 10 de març l’avantprojecte de la nova Ordenança de Mobilitat, una ordenança que substituirà l’Ordenança municipal de circulació i transport de mercaderies perilloses de 2009, que ha esdevingut una norma insuficient davant una mobilitat heterogènia i canviant. L’avantprojecte, aprovat per decret, es va presentar la setmana passada als grups municipals i al Consell de Mobilitat i, fins al 10 de març, la ciutadania en general pot consultar-lo i fer-hi aportacions.
L’actual Ordenança municipal de Circulació i Transport de mercaderies perilloses han quedat insuficients per poder donar resposta als nous models de mobilitat que en els darrers anys han invaït les nostres voreres i carrers de la nostra ciutat. Per això des de fa temps diferents estaments de la ciutat han cridat a tenir aquesta nova Ordenança de Mobilitat. Segons informa l’Ajuntament s’ha apostat per una nova normativa que doni solucions a les demandes actuals i s’anticipi a la mobilitat del futur.
L’avantprojecte d’Ordenança vol donar a la seguretat viària que sigui un dels eixos vertebradors. Es dóna una especial protecció als col·lectius més vulnerables. També s’incorporen els mitjans tecnològics a les tasques de gestió i de vigilància del trànsit. Es preveu que la nova ordenança s’aprovi de forma inicial al Ple municipal d’abril.
Antecedents
Recordem que el juliol de 2016 tots els grups municipals van signar el Pacte per la Mobilitat de Mataró i que en el proper ple municipal del mes de març es presentarà el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Mataró 2018-2024 per la seva aprovació definitiva. Sobre aquests dos plans han de marcar el criteri per equilibrar i conciliar les necessitats de mobilitat amb l’exigència de qualitat de vida urbana dels veïns i veïnes, tot prioritzant la mobilitat no motoritzada, fomentant el transport públic i reduint l’ús del vehicle privat.
Novetats respecte als vehicles i ginys mecànics
La proposta d’ordenança incorpora les darreres modificacions del Reglament General de Circulació i del Reglament General de Vehicles. Es prohibeix la circulació de bicicletes per les zones de vianants, excepte que la persona conductora sigui menor de 12 anys i ho faci acompanyada d’un adult a peu, a una velocitat que no superi els 5 km/h i mantenint una distància de seguretat d’1 metre respecte dels vianants. A la calçada, les bicicletes podran ocupar la part central del carril de circulació que estiguin utilitzant.
Pel que fa els vehicles de mobilitat personal (patinets elèctrics i equiparables) s’estableix l’edat mínima de 16 anys per conduir-los i l’ús obligatori del casc de protecció homologat. Es prohibeix la seva circulació per les zones de vianants i per la calçada de les vies que tenen limitada la velocitat a 50 km/h. També es preveu habilitar un registre municipal d’aquest tipus de vehicles.
Es regulen les condicions específiques de circulació de bicicletes i altres cicles, i de vehicles de mobilitat personal destinats a una activitat econòmica.
Els ginys mecànics (patins, monopatins, patinets no elèctrics, etc), poden circular per les voreres i carrers residencials a una velocitat adaptada a pas de persona, i s’estableix l’ús obligatori del casc de protecció homologat per a les persones menors de 16 anys.
Novetats respecte als vianants i el transport públic de viatgers i altres serveis
A les zones de vianants, incloses voreres, andanes i passeigs, la circulació queda reservada als vianants. També s’estableix la seva prioritat de circulació a les illes de vianants, als carrers residencials i a les Zones 30. Es delimita l’illa de vianants de la zona Centre de Mataró.
Es subjecta a autorització municipal el servei de transport públic discrecional consolidat amb itinerari reiterat i exclusiu dins el terme municipal de Mataró. També s’introdueix el marc regulador de serveis de mobilitat urbana compartida sense base fixa (o sharing).
Sobre la senyalització i ordenació del trànsit s’estableix la reducció del límit màxim de velocitat a 30 km/h en vies d’un únic carril per sentit de circulació i la possibilitat d’establir també aquest límit en vies de dos o més carrils per sentit de circulació. Es recull la potestat per establir Zones de Baixes Emissions (ZBE) i es regulen les restriccions de circulació per motius mediambientals que s’hauran d’adoptar mitjançant decret.
Novetats respecte a l’estacionament i la disciplina viària
Es prohibeix l’estacionament en el mateix lloc de la via pública durant més de 15 dies consecutius com a forma de limitar l’estacionament indefinit, que sovint és la situació prèvia a l’abandonament de vehicles. Així mateix, es regula el règim especial d’estacionament per motocicletes i ciclomotors, bicicletes i altres cicles i vehicles de mobilitat personal, en funció de si es troben o no destinats a una activitat econòmica que requereix d’una flota de vehicles i que, amb caràcter general, es realitzarà a les zones de reserva autoritzades.
Inclou la regulació de la zona blava (amb control horari i tarifari) i de la zona taronja (amb control horari), on el control es podrà realitzar tant per mitjans personals com tecnològics. Es regula també el règim especial de resident.
Es diferencia entre les reserves dotacionals, que s’estableixen per raons d’interès públic i en benefici general (per exemple, les destinades a auto taxis), i les reserves no dotacionals, que s’estableixen en benefici particular i sota petició (per exemple, les destinades a centres sanitaris o assistencials).
Es contempla la possibilitat d’obrir expedients sancionadors per abandonar vehicles a la via pública en aplicació de la normativa de gestió de residus, per dissuadir d’aquesta mala praxis que col·lapsa la via pública, i reduir els terminis per a la seva retirada. Es regula la possibilitat de reutilitzar en activitats municipals o en qualsevol altre tipus d’activitat no lucrativa bicicletes i altres cicles i vehicles de mobilitat personal, que hagin estat abandonats i es trobin en bon estat o puguin ser reparats.
Novetats respecte a la circulació de mercaderies
Es regulen les recentment creades zones DUM com a espai de càrrega i descàrrega específic de mercaderies per a professionals, i es preveu habilitar un sistema d’identificació electrònica dels vehicles i operadors autoritzats.
Es recull la regulació que estableixen la normativa europea i espanyola i per tant, entre d’altres, es redueix a 40 km/h el límit de velocitat per les vies urbanes de Mataró.