Aquest nou servei és una de les mesures impulsades des de la Taula per a la reconstrucció social i econòmica de Mataró. Es posa en marxa com a prova pilot durant sis mesos amb l’objectiu d’ajudar persones sense competències digitals o sense recursos informàtics a realitzar tràmits telemàtics d’altres administracions públiques.
A causa de la pandèmia de la Covid-19, la major part de les administracions públiques han reduït considerablement l’atenció presencial dels seus serveis. Per aquest motiu, la relació entre la ciutadania i les administracions ha passat a ser digital, sovint per resoldre qüestions necessàries, i fins i tot en algun cas urgents, com la tramitació d’ajuts o subsidis.
Per als tràmits que corresponen a l’Ajuntament de Mataró, la ciutadania disposa d’una alternativa de cita prèvia per ser atesa de manera presencial. Però altres administracions deriven a les seves seus electròniques pràcticament com a única opció per fer tràmits, en molts casos perquè el confinament municipal i comarcal ha impossibilitat traslladar-s’hi.
Aquesta situació ha fet aflorar les conseqüències de l’escletxa digital, amb l’exclusió de les persones que no tenen competències TIC i/o que no disposen dels recursos i mitjans tècnics per fer les tramitacions telemàtiques que precisen, com l’obtenció de sistemes d’identificació digital (per exemple l’IdCat mòbil o sistema Cl@ve), sol·licituds de vida laboral, d’ingrés mínim vital, prestacions d’atur o de la Seguretat Social.
Per aquest motiu, la Taula per a la reconstrucció social i econòmica va aprovar el passat novembre posar en marxa de manera pilot un dispositiu de suport a la realització dels tràmits digitals d’altres administracions.
El dispositiu està format per tres agents TIC que atenen a quatre ubicacions de la ciutat amb cita prèvia. En concret, es poden realitzar als centres cívics de Pla d’en Boet (carrer de Juan Sebastián Elcano, 6), Molins (carrer de Nicolau Guanyabens, 23) i Cabot i Barba (plaça de Miquel Biada, 5), així com a l’Oficina de Barris (carrer de Blai Parera, 6 Baixos). Es pot sol·licitar cita prèvia al telèfon 93 702 28 50, o per Internet a www.mataro.cat/tramitaciodigital
Dins el mateix programa, també s’oferiran petites píndoles formatives d’alfabetització digital per capacitar les persones i treballar per a la seva autonomia digital.
Aquesta actuació té un cost de 60.000 € amb càrrec a les partides del pressupost per a 2021 del Pla de reconstrucció social i econòmica.