Més de 300 persones vetllaran pel compliment de totes les mesures de seguretat als col·legis electorals. Es reforçaran els serveis d’atenció telefònica i es constituirà un comitè de seguiment de la jornada electoral per gestionar totes les incidències relacionades amb la salut que es puguin produir.
L’Ajuntament té a punt el dispositiu per garantir que la jornada de les eleccions al Parlament de Catalunya d’aquest diumenge es desenvolupi amb totes les mesures de seguretat necessaries.
Aquest dispositiu comptarà amb:
- 173 policies per garantir la vigilància dels 31 col·legis electorals (97 agents de Mossos d’Esquadra i 76 de Policia Local).
- 31 treballadors municipals (un per col·legi) com a responsables de seguretat sanitària de cadascun dels espais. Aquest personal portarà una armilla blava i una acreditació de l’Ajuntament.
- 103 persones contractades específicament, que faran tasques de gestió de cues. Igualment, portaran una armilla blava i una acreditació de l’Ajuntament.
- personal de neteja per garantir la desinfecció contínua dels espais.
Durant la jornada electoral del 14F, un equip tècnic format per 5 persones es dedicarà al seguiment i gestió de totes les incidències relacionades amb la salut, i també es constituirà un Comitè de seguiment de la jornada electoral integrat pels regidors i personal tècnic responsable de les àrees d’Administració i Bon Govern, Seguretat i Salut.
Els serveis d’atenció telefònica 010 i de la Policia Local es reforçaran durant tota la jornada per poder donar resposta a un eventual augment de la demanda.
Col·legis electorals segurs
A diferència del que és habitual, els col·legis electorals es prepararan el dia abans de la jornada electoral per poder garantir que es compleixen totes les mesures de seguretat que estableix el PROCICAT: neteja i desinfecció dels espais; meses electorals de 4 m per garantir les distàncies entre els membres que les integraran; garantir que la distància entre meses dins d’un mateix local sigui de mínim 2 m; senyalitzar correctament el circuit de votació per evitar que els electors que entren i que surten es creuin; senyalitzar les distàncies per a les cues; instal·lar cartells informatius; i situar el punt de desinfecció a l’entrada dels espais i garantir-ne la ventilació.
Diumenge, els gestors de cua controlaran l’accés al col·legi electoral, prioritzaran l’accés a les persones de col·lectius vulnerables, garantiran el compliment de l’obligació d’ús de mascareta i les mesures d’higiene de mans i distància. El responsable de seguretat sanitària, a més de les tasques anteriors compartides amb els gestors de cues, serà l’interlocutor per a temes referents a les mesures contra la Covid-19 i, si és necessari, haurà de contactar amb el responsable de l’Ajuntament en aquest àmbit o amb els cossos de seguretat.
Els membres de les meses disposaran dels equips de protecció individual estipulats pel PROCICAT, amb mascaretes FFP2, pantalles protectores i guants. A l’inici de la jornada se’ls prendrà la temperatura i, en cas de tenir més de 37,5 graus de febre, hauran de marxar cap a casa. Per fer les seves tasques de 19 o 20 h, tant els membres de les meses com la resta de persones que hi hagi dins del col·legi, s’hauran de posar una granota de protecció, ja que en aquest horari poden anar a votar les persones contagiades i en confinament. El Departament de Salut ha realitzat tests d’antígens voluntaris als membres de les meses electorals. L’Ajuntament ha cedit l’espai del Centre Cívic Pla d’en Boet perquè aquestes proves puguin fer-se amb totes les garanties.
Creu Roja i l’Ajuntament de Mataró també oferiran aquesta vegada un servei d’acompanyament per a persones amb mobilitat reduïda perquè puguin exercir el seu dret a vot que es pot sol·licitar al Telèfon d’Atenció Ciutadana 010 fins al 12 de febrer a les 19 h. Les persones amb positiu de Covid-19 o confinades a partir del 4 de febrer no el podran demanar. Els vehicles adaptats es ventilaran i desinfectaran després de cada servei.
On votar
S’habilitaran 116 meses a 31 col·legis electorals. El nombre de meses és el mateix que en les darreres eleccions però un 56 % d’elles han canviat de col·legi electoral i, en un 10 % més dels casos, tot i mantenir el mateix col·legi, els votants hi hauran d’accedir per una adreça diferent a l’habitual per canvis en l’espai de votació i reorganització dels circuits d’entrada i sortida.
Tenint en compte tots aquests canvis, l’Ajuntament posa a l’abast de la ciutadania diverses opcions per poder consultar amb antelació on anar a votar:
- Telèfon gratuït 010 (el mateix dia de les eleccions funcionarà de 8 a 20 h).
- Web municipal, a l’apartat mataro.cat/onvotar.
- Cartells amb un codi QR que, en capturar la imatge amb els dispositius mòbils, porta a l’aplicatiu del web on es pot consultar a quin lloc s’ha de votar.
- Canal de Telegram, entrant a Mataróbot.
- Durant la jornada electoral, també funcionarà un dispositiu d’Atenció Ciutadana que atendrà de forma presencial a les OFIAC de La Riera i Cerdanyola per dubtes amb el cens.
A més, hi haurà cartells informatius a cada col·legi electoral actual i també als que ho han deixat de ser perquè tota aquella ciutadania que prèviament no s’hagi assabentat que el seu punt de votació ha canviat, sàpiga on s’ha de dirigir. Així doncs, s’han preparat tres tipus de cartells per redirigir els votants: “aquest espai ja no és seu electoral”, “aquesta seu s’ha repartit en diferents espais” i “canvi d’entrada a la seu electoral”.
A l’hora d’anar a votar, es demana respectar les franges horàries establertes per la Generalitat, segons si s’és col·lectiu de risc (de 9 a 12 h), ciutadania en general (de 12 a 19 h) o persones en quarentena (de 19 a 20 h); es recomana portar la papereta de vot preparada de casa i recordar les mesures de prevenció (mascareta-distància-higiene de mans).
Com sempre, es podrà fer el seguiment del percentatge de votació i resultats al web municipal.