Onze anys després de l’inici de les obres de la futura estació de la Sagrera, dimarts a primera hora de la tarda, un tren de la línia entre Barcelona i Maçanet, R1 de Rodalies, la va travessar per primera vegada.
El nou traçat de vies, que travessa l’estació, té una longitud d’1,98 km, des del triangle ferroviari fins a la boca del túnel que dona accés a l’estació de Barcelona-El Clot-Aragó. Els tres, però, no faran parada, sinó que hauran d’esperar alguns anys més, fins que l’estació estigui acabada. Actualment només hi ha construït un 40%.
Les obres de l’estació intermodal de la Sagrera van estar aturades entre 2015 i 2018. Quan s’acabin, estarà formada per un espai de 215.000 metres quadrats, repartits en tres plantes.
La infraestructura ha de servir per descongestionar la circulació de trenes i afectarà a totes les línies. La planta inferior, amb vuit vies,, serà per a Rodalies; la del mig estarà formada per un gran vestíbul i aparcament i la superior acollirà els trens d’alta velocitat, també amb vuit vies.
La notícia és especialment important pel Maresme perquè l’R1 recupera la seva freqüència normal, després de quatre mesos durant els quals, en el tram entre el Clot i Sant Adrià havia de reduir la velocitat perquè circulava per una única via.
El següent pas afectarà la línia Barcelona-Granollers, que està previst que travessi l’estació el 2022.
També destaca la reconstrucció del pont del riu Tordera, la protecció davant temporals marítims a la línia Barcelona-Mataró-Maçanet i la rehabilitació integral del túnel de Toses.