Fins a 50 entitats del tercer sector van participar, el passat 13 de novembre, en la 1a Trobada virtual de l’Associacionisme i el Voluntariat que va organitzar la Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària (DGACC) per reflexionar sobre els efectes de la crisi sanitària i social en les entitats i proposar estratègies per l’associacionisme i el voluntariat.

 

La trobada va començar amb la presentació institucional del Secretari d’Afers Socials i Famílies, Francesc Iglesies, que va expressar la importància de traçar un full de ruta compartit per enfortir l’associacionisme i el voluntariat els anys vinents. Tot seguit, va destacar el procés participatiu, obert entre el 15 de setembre i el 20 d’octubre, que va suposar un excel·lent espai de reflexió amb un total de 135 propostes.

Les entitats es van distribuïr en tres grups de debat segons les seves preferències: impactes que està tenint la pandèmia sobre les entitats; estratègies que cal prioritzar des de les administracions públiques i les noves estratègies que cal impulsar des de les mateixes entitats.

Amb la participació de tres moderadores, cada grup va treballar sobre els punts principals dels documents per, posteriorment, posar en comú les propostes de millora d’aquests documents que van comptat amb l’aprovació majoritària de les entitats presents.

El director general de la Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària, Bernat Valls, va cloure la trobada amb l’agraïment a totes les entitats participants i va donar molt valor a tot el treball dut a terme durant la trobada.

 

Conclusions i propostes de millora

El treball de la jornada va donar com a resultat un document final amb les línies d’actuació estratègiques per enfortir el teixit associatiu i l’acció voluntària.

En relació amb l’impacte de la crisi social i sanitària en les entitats i el voluntariat, el document identifica els tres àmbits més afectats: l’economia de les entitats, l’activitat ordinària i els seus  projectes d’intervenció i les persones vinculades. A la vegada, el document també fa una aproximació a les oportunitats que s’han pogut generar en el sector arran de l’esclat de la crisi.

Pel que fa a les estratègies que han d’impulsar les entitats per combatre els efectes de la crisi i enfortir-se, les conclusions de la trobada remarquen quatre àmbits d’acció: estratègies en relació amb la gestió, organització interna i sostenibilitat; estratègies vinculades a la implementació de projectes; estratègies relacionades amb els equips i les persones beneficiàries i, finalment, estratègies en relació amb la comunitat i l’entorn.

Finalment, quant a les polítiques públiques que cal impulsar, s’identifiquen quines són aquelles que són prioritàries mantenir i consolidar i quines cal millorar i reforçar per combatre els  efectes  presents i futurs de la crisi. En aquest sentit, el document de la trobada identifica 9 grans estratègies de política pública que cal ara prioritzar (legislar per a fomentar l’associacionisme, reformular el sistema d’ajuts i subvencions, consolidar i incrementar els recursos públics adreçats a les entitats, potenciar les accions de reconeixement públic, millorar la coordinació i comunicació, entre d’altres…)

Els plenaris es van emetre en línia pel compte de Facebook de Femcomunitatcat, encara disponibles. A continuació adjuntem un vídeo-resum de la jornada.