En el Consell de Ministres es va aprovar un paquet de mesures de reformes respecte al Codí de Circulació, que entrarà en vigor el 2 de gener de 2021. Entre elles destaca la regulació dels vehicles de mobilitat personal, com són els patinets, que els prohibeixen circular per les zones de vianants

El ministre de l’Interior, Fernando Grande Marlaska va comparèixer en roda de premsa, per informar del paquet de reformes aprovades pel Consell de Ministres respecte a les noves mesures de Trànsit que entraran en vigor el 2 de gener de 2021.

Unes noves mesures que pretenen anar cap a un nou model de ciutat i convivència urbana en què els vehicles perden el protagonisme que han tingut fins ara. La limitació de la velocitat màxima dins les ciutats, la prohibició de la circulació de patinets en zones de vianants i l’increment de punts per l’ús del telèfon mòbil amb la mà en la conducció són els tres punts més forts de les noves mesures.

Segons el ministre de l’Interior, Fernando Grande Marlaska, “des de 2016 les distraccions són la primera causa d’accidents mortals. A més, quan es va posar en marxa el permís per punts no existien aplicacions de missatgeria tipus whatsapp”.

Les mesures s’inclouen en la reforma de la Llei sobre Trànsit, Circulació de Vehicles de Motor i Seguretat Viària, del Reglament General de Vehicles i del Reglament General de Conductors.

Pugen les sancions dels punts en el Carnet

Portar el mòbil agafat amb la mà mentre es condueix passa de 3 a 6 punts i es manté els 200 euros de multa. No fer servir el cinturó de seguretat, els sistemes de retenció infantil, el casc i altres elements de protecció es sanciona amb 4 punts, quan abans eres 3 punts. També se sancionarà si es porten mal posats. Portar mecanismes de detecció de radars al vehicle, suposa pèrdua de 3 punts i multa de 500 euros.

Els turismes i motocicletes no podran passar dels 20 km/h en carreteres convencionals quan avancin altres vehicles. Fer servir dispositius de comunicació no autoritzats en exàmens de conduir se sancionarà amb 500 euros i sis mesos sense poder-se presentar de nou. Les empreses de transport podran accedir al registre de conductors per saber si els treballadors tenen el permís de conduir vigent. Es podran recuperar 2 punts del carnet si es fan cursos de conducció segura. El termini per recuperar el saldo inicial de punts serà de dos anys.

Persona conduint per la ciutat
Persona conduint per la ciutat

Reducció de la velocitat en la mobilitat urbana

Es modifica els límits de velocitat en les vies urbanes. En les d’un únic carril per sentit de circulació no es podrà passar d’una velocitat de 30 km/h. El límit serà de 20 km/h en les vies on la calçada i la vorera estan al mateix nivell. I en les de dos o més carrils per sentit de circulació, el límit serà de 50 km/h.

Prohibicions de circular els vehicles de mobilitat personal

Els vehicles de mobilitat personal, com són els elèctrics tipus patinets o sabway, no podran circular per les voreres ni per les zones de vianants. Tampoc per vies interurbanes, travessies, autopistes i autovies que passen per poblacions ni en túnels urbans. Es limita la velocitat d’aquests vehicles a una velocitat màxima de 25 km/h.

Hauran de complir les normes de circulació com la resta de vehicles. Es considerarà els conductors dels vehicles de mobilitat personal com la resta de conductors. Per la qual cosa podran ser sotmesos a la prova de l’alcoholèmia i no podran fer servir auriculars. A més hauran de tenir un certificat de circulació. Recordar que aquestes mesures no afecten els vehicles per a persones amb mobilitat reduïda com les cadires de rodes.

Des de fa temps s’està elaborant l’ordenança municipal per Mataró, el qual segons el regidor de Mobilitat, Juan Carlos Jerez, aviat serà portat al Ple Municipal per la seva aprovació. Encara que si el reglament de circulació entressin en vigor abans que l’ordenança, s’aplicarien les noves normes immediatament.

Recordem que ja la DGT va publicar una nova instrucció sobre els vehicles de mobilitat personal a finals del mes de desembre de 2019, a on ja regulava i establia els criteris clarificadors i sancionables pels usuaris, els ajuntaments i els agents de l’autoritat fins que es publiqués la regulació en el Codi de Circulació.

Dues noies amb un patinet eléctric
Dues noies amb un patinet eléctric

Rebaixes d’edat al permís de conduir

Es redueix de 21 a 18 anys l’edat exigible per a conduir camions. També es rebaixa l’edat mínima per conduir autobusos a divuit anys, però sense passatgers i en un radi màxim de 50 quilòmetres.

Aquestes dues modificacions es faran per les peticions del sector dels transports per carreteres a causa de la falta de conductors professionals i per facilitar la incorporació de joves al mercat de treball.

S’estableix la possibilitat que, en determinats casos, es pugui autoritzar l’accés als permisos de conduir de camions i autobusos a persones amb problemes del sistema locomotor, gràcies als avenços en pròtesis i vehicles.