El Servei d’intermediació pels Deutes de l’Habitatge (SIDH) compta amb un nou punt a Mataró. Un servei adreçat a aquelles persones o famílies del municipi que es troben en dificultats per pagar el préstec, el crèdit hipotecari o el lloguer, o preveuen que no el podran fer efectiu en el futur. La Regidoria de Promoció i Polítiques d’Habitatge canvia el nom i es passa a denominar Servei d’Intermediació per la Protecció de l’Habitatge (SIPH)

Mataró ja forma part de la xarxa de punts SIDH, el Servei d’Intermediació en Deutes de l’Habitatge. Però en aquest cas des de la Regidoria de Promoció i Polítiques d’Habitatge han canviat la denominació, passant a ser Servei d’Intermediació per la Protecció de l’Habitatge (SIPH). El canvi de nom es deu al fet que es vol incloure més casuístiques de les que es porta a termini el servei de la Diputació de Barcelona. Amb recursos propis incorpora un jurista més i una treballadora social, que fins ara no existia en el servei d’Habitatge.

Aquest servei està adreçat a aquelles persones o famílies del municipi que es troben en dificultats per pagar el préstec, el crèdit hipotecari o el lloguer, o preveuen que no el podran fer efectiu en el futur. La xarxa SIDH està impulsada per la Diputació de Barcelona i concertada amb els ajuntaments, els consells comarcals, els col·legis d’advocats i la Generalitat de Catalunya a la demarcació de Barcelona.

L’arribada del SIDH a Mataró té com a objectiu reforçar el Servei de Mediació Ciutadana, que havia ofert aquest tipus d’atenció des del 2012 fins a finals de 2019. Des de 2019, la ciutadania de Mataró ha seguit rebent aquest servei, de forma provisional, tant des del punt d’atenció del SIDH al Consell Comarcal del Maresme, com des de les oficines centrals d’Ofideute.

El SIDH de Mataró s’afegeix als 42 punts d’atenció d’abast municipal, supramunicipal o comarcal, amb els quals es dóna servei al conjunt de territori de la demarcació de Barcelona.

Com accedir al servei

El nou servei té la seu a l’Edifici de Vidre (carrer de Pablo Iglesias, 63). La seva posada en funcionament és una de les 10 mesures de xoc que es van acordar a la Taula per a la reconstrucció social i econòmica de la ciutat. I ja està en funcionament des del 5 d’octubre.

Per accedir al servei es prioritzarà el format electrònic, per sol·licitar cita a través de la Seu Electrònica de l’Ajuntament, en el següent enllaç. En els casos que això no pugui ser, el ciutadà també es podrà descarregar l’imprès de sol·licitud i lliurar-lo personalment a l’Oficina Local de l’Habitatge o a Benestar Social, sempre amb cita prèvia.

Reaccions a la creació del nou SIPH

La regidora d’Habitatge de Mataró, Sarai Martínez Vega, valora molt positivament l’entrada en funcionament d’aquesta xarxa i més en els moments actuals. Martínez explica que “sabem que els problemes d’habitatge són un reflex de la precarietat econòmica o laboral, i creiem necessari actuar de forma proactiva. Per nosaltres, és molt important poder comptar amb aquest servei impulsat per la Diputació a la nostra ciutat, ja que considero que és l’instrument òptim per desenvolupar mesures de prevenció, com és reduir el risc de pèrdua de l’habitatge“.

Per la seva banda, el diputat d’Infraestructures i Espais naturals de la Diputació de Barcelona, Pere Pons, explica que “el problema de pèrdua de l’habitatge era greu abans d’aquesta pandèmia que estem vivint, però ara s’ha aguditzat. És per això que treballem conjuntament amb les altres administracions i entitats del territori per garantir que tothom tingui un lloc digne on viure i prevenir situacions d’emergència habitacional i de risc d’exclusió residencial“.

El punt SIDH de Mataró compta amb la implicació del Col·legi d’Advocats de Mataró (Icamat) i per això la seva degana, Maria Pastor, afegeix que “portem anys donant serveis a la ciutadania que més ho necessita i el servei SIDH s’ha demostrat com un dels més efectius i propers als problemes hipotecaris derivats de la forta crisi econòmica. L’Icamat col·labora en aquesta ocasió amb l’Ajuntament de Mataró i amb el mateix objectiu: estar al costat de la ciutadania més vulnerable“.