La greu situació econòmica i social generada per la pandèmia, agreujada encara més pels decrets de tancament durant 15 dies dels establiments dedicats a la restauració i altres serveis personals, i el nou estat d’alarma i la restricció a la mobilitat nocturna, ha obligat les administracions públiques a dictar noves mesures d’ajut a aquests establiments que s’han vist obligats a aturar temporalment la seva activitat.
La Generalitat ha aprovat un paquet de mesures urgents per aquests sectors.
Per la seva part, l’Ajuntament de Mataró, a través de la Taula de Reconstrucció Social i Econòmica, ha pres també algunes decisions per ajudar el comerç de proximitat i el sector de la restauració.
En aquests moments, en opinió del Grup Municipal d’ERC-MES, és necessari el llançament d’una campanya comercial i també de sentiment de ciutat. Les circumstàncies que hem viscut aquests mesos ens han fet adonar de l’enorme importància del comerç de proximitat i que ajudar a la seva supervivència i adaptació, és clau.
És per això que Esquerra vol que l’Ajuntament de Mataró, en col·laboració amb les associacions de comerciants i gremis de la ciutat, posi en marxa de manera immediata una campanya de suport al comerç local, per reactivar la demanda amb la major força i velocitat possibles i per estimular l’hàbit de compra de tota la ciutadania en el comerç local de proximitat.
Aquesta campanya consistiria en la distribució d’un val de descompte de 20 € a cadascuna de les prop de 50.000 llars de Mataró per incentivar el consum de productes i serveis a les botigues de proximitat i als establiments que s’han vist obligats a aturar la seva activitat.
La mesura permetria que, gastant 40 € a un comerç local, l’Ajuntament en financés 20. Una mesura per ajudar el comerç i restauració en aquesta segona onada, amb efectes (no només econòmics) a curt termini i que ha funcionat bé a altres municipis (Sant Cugat, Reus i altres))
La campanya seria universal i directa a totes les famílies i estaria orientada a petits comerços i serveis a les persones, amb una sèrie de requisits, entre els quals disposar d’establiment físic a Mataró, haver-se vistos obligats a tancar ja durant l’estat d’alarma anterior, disposar d’un nombre màxim de treballadors i establint també un import màxim de compra per cadascun.
L’expedició de bons de compra a cadascuna de les famílies de la ciutat (als voltants de 50.000) representaria, si fossin finalment d’un valor unitari de 20 €, un pressupost màxim d’un milió d’euros. La campanya podria deixar el doble, 2 milions d’euros, en vendes pel comerç local i representaria també una excel·lent acció d’animació comercial i ciutadana, que estimularia encara més les ganes de sortir, de passejar, de mirar aparadors, de conèixer l’oferta comercial local i de comprar
Després de molts mesos de reclamació per part de tot el municipalisme, finalment el Govern d’Espanya ha portat al Congrés dels Diputats una proposta de suspensió de la regla de la despesa i dels objectius d’estabilitat pressupostària, amb l’objectiu de permetre als ajuntaments una millor resposta a la crisi social i econòmica derivada de la COVID19. Això permetrà destinar els romanents municipals campanyes com la que es proposa.
La posada en marxa d’aquesta subvenció hauria de ser tan immediata com sigui possible, tenint en consideració la propera campanya de Nadal.