Segons fonts municipals, la trentena de mesures aprovades fins ara suposen un cost de prop d’1,7 milions fins a final d’any.

 

La Taula de reconstrucció social i econòmica, l’òrgan director del Pla de reconstrucció constituït el 22 de maig, s’ha tornat a reunir aquesta setmana per analitzar la situació a la ciutat i l’estat de les mesures que s’han aprovat fins al moment per fer front a la crisi derivada de la pandèmia.

L’òrgan municipal està integrat per l’alcalde, David Bote, representants dels grups municipals i els membres del Consell Econòmic i Social de Mataró que donen suport al Pacte per a la reconstrucció (FAGEM, PIMEC, UGT i CCOO).

Fins ara s’han validat una trentena de mesures de xoc o urgents en els àmbits econòmics i socials i la pràctica totalitat d’elles ja estan en execució. S’han posat en marxa diferents línies d’ajuts, programes i nous serveis: ajuts per a autònoms i microempreses afectats per la Covid-19, ajuts per a la transformació digital del comerç i la restauració, extensió a tota la ciutat del programa Aixequem persianes, programa Reinventa’t, Servei Integral de Protecció de l’Habitatge. El web de l’Ajuntament ha incorporat un nou apartat que s’anirà actualitzant amb informació sobre el Pla de reconstrucció social i econòmica i les mesures i ajuts en marxa.

L’execució de les mesures del Pla de reconstrucció fins a 31 de desembre es quantifica en prop d’1,7 milions d’euros. Si alguna de les accions no esgota els diners previstos a finals d’any es preveu la incorporació de noves mesures o despeses vinculades a la pandèmia fins arribar al cost total.

En aquesta trobada el govern va informar dels resultats de la primera enquesta per conèixer les necessitats de les empreses mataronines, un monitoratge periòdic que és també una de les mesures del Pla. El primer qüestionari es va enviar del 13 al 24 de juliol a prop de 2.000 empreses registrades al Servei d’Ocupació de Mataró. De les 241 respostes rebudes (marge d’error proper al 6%) es desprèn que, fins aquell moment, un 55,9% de les empreses havia hagut de fer un tancament temporal del negoci arran de la crisi sanitària, un 54,5% havia reduït les vendes, un 35,1 % va haver de fer un ERTO, un 36,8 % va augmentar les pèrdues i un 13,4 % va haver d’optar per una reducció de la plantilla. Així mateix, pel que fa l’evolució de cara al proper any, les respostes de les empreses destaquen sobretot la situació d’incertesa, ja que el 40% de les enquestades no contesta, un 23% preveia una reducció de la jornada laboral i un 21,9% preveia una reducció de plantilla.

Les tres accions que, segons l’enquesta, les empreses consideren prioritàries són la dinamització del comerç; oferir informació sobre ajuts i línies de finançament i la creació d’un servei de consultoria per gestionar els efectes de la crisi. Mesures contemplades ja pel Pla.