Panòptic es defineix com un festival de cinema, arts visuals i pensament, que vol donar veu, des d’una perspectiva crítica, a qüestions socials, polítiques i filosòfiques en el marc de l’era digital.
Malgrat la situació actual, el festival aposta per la presencialitat, respectant totes les mesures de seguretat que marca la normativa vigent. En aquest sentit, s’habilitarà per primer cop la venda anticipada d’entrades, que es mantenen a un preu popular de 3€.
En la convocatòria de curtmetratges d’aquesta edició, se n’han rebut un total de 3110, dels quals se’n podrà veure una selecció final de 15 (8 en la secció oficial i 7 en la secció no competitiva), procedents de diverses nacionalitats: Espanya, Estats Units, França, Hongria, Malàisia, Regne Unit, Rússia, Turquia i Xina.
El jurat de l’edició 2020, encarregat de decidir el curtmetratge guanyador, el formen Maria Farràs (Coordinadora de continguts del CCCB Lab i d’activitats al departament de mediació del CCCB), Marisol López (Directora de l’Àrea Digital de l’ICEC), Cristina Madrid (Cap de producció de la cooperativa mataronina Clack) i Txell Noè (Responsable de la Maresme Film Comission).
A més de la projecció de curtmetratges, el festival programa un llargmetratge, dos col·loquis i una exposició:
Sala Cafè de Mar
Divendres 25, entre els dos blocs de projecció de curts, es dedicarà el primer dels col·loquis a les apps de missatgeria i de les condicions laborals dels seus treballadors, apuntant també als models cooperatius que s’erigeixen com alternativa. Amb Melissa Renau (Investigadora a la UOC) i representants de la plataforma Ridersxderechos i la cooperativa mataronina Coopdepedal.
Dissabte 26, la jornada començarà amb una conferència dedicada a reenfocar la nostra relació amb el futur, trencant el marc mental de la distòpia, a càrrec d’Elisabet Rosselló, investigadora cultural especialitzada en noves formes de treball, tendències i transformacions socials i culturals, innovació sostenible i estudis de futurs.
La programació es tancarà amb la projecció del llargmetratge Midnight traveler (Premi Especial del Jurat al Festival de Sundance, EUA, 2019, 87’), que narra en primera persona l’interminable viatge d’una parella afganesa de cineastes i les seves filles fugint dels talibans. El film està gravat per ells, utilitzant exclusivament els seus telèfons mòbils i es projecta en el marc del festival amb la voluntat de mostrar com les noves tecnologies han facilitat la possibilitat de narrar històries en primera persona, que d’altra manera quedarien invisibilitzades.
M|A|C Espai. Can Palauet
En paral·lel, del 18 de setembre al 25 d’octubre, es podrà veure al M|A|C Espai de Can Palauet l’exposició Locus amoenus. Espais digitals habitables i contra-normatius. Una iniciativa de l’Associació Cultural Panòptic en coproducció amb el M|A|C Mataró Art Contemporani i comissariada des del festival conjuntament amb Claudia Martín (1998, Barcelona), dissenyadora audiovisual i artista digital a Barcelona sota el sobrenom Cruelaudia.
Cruelaudia (Claudia Martín) conversa, des de l’espai digital, amb quatre creadores digitals (dues artistes visuals i dues creadores de mems) sobre les seves visions del present i del futur.
Espais digitals habitables generats en el si de plataformes com Instagram que construeixen aquestes joves creadores a partir de mems i fotomuntatges. Utilitzant l’humor, la ironia, els neons, els filtres i els emojis articulen discursos polítics i filosòfics. Des de reflexions sobre la identitat (dins i fora d’internet) fins a temes que van des de les cures, les diferències de classe, la precarietat, el gènere, la sexualitat, l’exposició del cos o la depressió, entre altres.
Hi participen les artistes: Ana Gamiz (@han.freewifi), Claudia Martín (@cruelaudia), Estela Ortiz (@kkiilllljjooyy), Rita Rakosnik (@ritarakosnik) i Ariadna Vegas (@memetesdelmoderneo).