Els busos de Mataró a Barcelona reben un impuls per ser més puntuals. Entra en funcionament el nou carril bus VAO de la C-31 a Badalona, pensat pel transport públic i també per a vehicles amb dos o més ocupants

Segons informa ACN, aquest dimarts a la matinada ha entrat en funcionament el nou carril bus VAO a la C-31 de Mataró a Barcelona, a l’alçada de Badalona. Es tracta d’un nou carril de quatre quilòmetres que desemboquen a l’accés a la capital i que s’han senyalitzat a la calçada ja existent.

La Generalitat calcula que els dies feiners aquesta via absorbeix 5.000 vehicles cada hora en els moments punta, motiu pel qual el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, ha dit que vol prioritzar la circulació del transport públic i beneficiar els vehicles privats amb dos o més ocupants. D’altra banda, Gavín ha detallat que el Departament de Territori té a punt el conveni per crear un carril bus VAO a la B-23 i ha instat l’estat espanyol a signar-lo per començar l’obra.

Secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, atenent els mitjans de comunicació el dia de l’estrena del carril bus VAO a la C-31 a Badalona. (Foto ACN)

Gavín ha destacat que l’obra del nou carril de Badalona “no té un alt pressupost –30.000 euros– però és estratègica” perquè dona prioritat al transport públic en una via de gran concentració de vehicles, especialment en hora punta. Segons dades del Departament de Territori i Sostenibilitat, abans de la pandèmia aquest tram de la C-31 en direcció Barcelona absorbia 6.500 vehicles cada hora en els moments punta. Ara, calcula que en son uns 5.000.

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat ha remarcat que l’objectiu del nou vial és “que hi passin el 100% dels busos”, evitant així retards quan hi ha alguna incidència en hora punta. Al mateix temps, ha explicat que el Departament de Territori ha apostat per compartir el nou carril bus amb la funció VAO (Vehicle d’Alta Ocupació) per treure’n més rendiment. “Si el vehicle privat porta dues o més persones és eficient ambientalment”, ha apuntat.

Dues fases més en espera
D’altra banda, ha recordat que el projecte del carril bus VAO a Badalona compta amb dues fases més. Un cop enllestida i estrenada la primera, hi ha un segon pas que preveu la creació d’un carril addicional a la C-31, amb una obra “d’entre 4 i 5 milions d’euros”. En un tercer estadi, hi ha projectada una plataforma per elevar el carril bus VAO, amb una inversió “d’entre 12 i 14 MEUR”.

Gavín ha puntualitzat que són actuacions planificades “a mig termini”, i ha subratllat que dependran de l’evolució de la mobilitat al corredor metropolità procedent de Mataró i Badalona. Així, ha condicionat aquestes fases a l’afectació que tingui la implantació del teletreball o la fi de la concessió del peatge de la C-32 l’estiu vinent.

També ha supeditat aquestes obres a l’evolució del transport públic en tren. Gavín ha insistit que la Generalitat està pendent que Renfe ampliï les andanes de l’estació d’Arc de Triomf de Barcelona per a què a la línia R1 hi puguin circular trens dobles. “Per a nosaltres és molt més important que a la R1 pugui haver trens de doble composició, amb un 66% més d’oferta de places, que no pas aixecar un nou carril a la C-31”, ha remarcat.

La C-31 a Badalona, amb el carril bus VAO en direcció a Barcelona. (Foto ACN)