En el Ple Municipal ordinari del mes de juny hi ha pres possessió el regidor Xavier Font I Mach la seva acta de regidor municipal del grup municipal de Junts per Mataró, després que el mes de març deixés l’acta Isabel Martínez Cid. Destacar que va ser la primera vegada que es feia l’Audiència Prèvia en forma telemàtica. Van intervenir Javier Chueca del moviment social Fridays For Future Mataró i Marc Núñez, a on en una Junta de Portaveus posterior es va acordar un Manifest amb motiu del Dia Mundial del Medi Ambient 2020. Abans de començar el Ple es van celebrar les Juntes de PUMSA i AMSA a on es va donar compta dels resultats econòmics de l’exercici 2019, els quals van ser positius per les dues companyies. Ja en el Ple, es va aprovar les modificacions dels preus públics d’Ensenyament i Cultura per al curs 2020-2021, on l’Ajuntament de Mataró puja el preu d’alguns serveis de l’àmbit educatiu i cultural. També es va aprovar provisionalment la modificació puntual per actualitzar alguns dels articles més utilitzats de les normes urbanístiques del Pla general d’Ordenació de Mataró. Les propostes de resolució d’Esquerra Republicana respecte a la no discriminació per raons de gènere en la normativa de les piscines i la proposta de Junts per Mataró respecte a la creació d’un grup de treball, amb representació política i civil de la ciutat, per a l’estudi i seguiment de la millora de la mobilitat ferroviària entre Mataró i Barcelona van ser aprovades per unanimitat. En canvi, la proposta de resolució de Ciutadans respecte a la dotació d’un fons per a l’atorgament de microcrèdits per a la digitació dels comerços, negocis d’autònoms i pimes, no va ser aprovada
Audiència Prèvia
En el Ple Municipal ordinari telemàtic del mes de juny celebrat el 4 de juny, va ser el primer en el que es va recuperar l’Audiència Prèvia, i per primer cop es va fer telemàtica. La primera intervenció va ser a càrrec dels membres del moviment social Fridays For Future Mataró, en el qual van demanar més sostenibilitat desprès del desconfinament. Per la qual cosa van presentar un manifest.
El regidor de Medi Ambient i diputat d’Acció Climàtica, Xesco Gomar, va donar suport al text en la sessió plenària, un suport que a l’endemà es va fer extensiu de forma unànime a la Junta de Portaveus. Aquí podreu llegir el text íntegre de l’acord al Manifest amb motiu del Dia Mundial del Medi Ambient 2020.
Intervenció a l’Audiència Prèvia del moviment social Fridays For Future Mataró
La segona intervenció va ser càrrec de Marc Núñez, en la qual va fer una pregunta respecte a les situacions de vulnerabilitat que s’estan donant durant la situació d’emergència sanitària. Segons ha indicat “en l’època del confinament moltes famílies no han tingut accés a aigua corrent a les seves cases. Són famílies vulnerables socialment que estan en habitatges sense títol i en molts casos en dificultats idiomàtiques, que necessiten mediadors o traductors“. La pregunta a la regidora de Benestar Social, Laura Seijo, és si en cas de rebrots s’ha plantejat incorporar protocols d’emergència per casos de crisi sanitària, per accedir a subministraments bàsics.
La regidora Laura Seijo ha indicat que es va crear un protocol per tots els subministraments i s’ha aplicat en tots aquells casos que complien els requisits econòmics legals i mitjançants informes s’ha evitat el tall de subministrament a tots els casos que preveu la Llei 24/2015. I a instat al interlocutor a que poden parlar més endavant mitjançant un correu electrònic per ensenyar-li com funcionen els protocols.
Intervenció a l’Audiència Prèvia de Marc Núñez
Junta General de PUMSA
La Junta General de Promocions Urbanístiques de Mataró, SA (PUMSA) va aprovar els comptes anuals del 2019. PUMSA va tancar l’any amb un guany d’1.005.490 €. PUMSA va tancar l’any amb un guany d’1.005.490 € (3.458.769 € a l’exercici anterior).
Suport municipal
L’aportació municipal al 2019 ha estat de 7.890.353 €, 2.352.042 € destinats a pagar la darrera quota anual a FCC per la construcció de l’Edifici del Rengle -quota aquesta que incorpora una quitança de 500.000 €-, i, la resta, s’han destinat bàsicament a fer front a part del deute amb bancs. En contrapartida a aquestes aportacions s’escripturarà la transmissió a favor de l’Ajuntament d’una sèrie d’immobles.
Endeutament financer
L’endeutament financer s’ha anat reduint dels 93.547.779 € del 2011 als 19.325.991 € al tancament de 2019.
La despesa financera bancària al 2019 ha estat de 571.449 €, mentre que al 2018 va ser 798.798 €.
Gestió del patrimoni i serveis municipals
La xifra de negocis del 2019 ha estat de 10.628.566 € enfront els 17.722.852 euros del 2018. Al 2018 les vendes d’immobles -Terrenys i solars-, van arribar fins els 10.766.334 €, enfront els 3.744.303 € d’aquest 2019.
D’altra banda, els ingressos derivats de la zona blava al 2019 han estat d’1.260.614 €, un 11,7% inferiors als de l’any anterior.
Pel que fa als ingressos per lloguers, aquests han tingut un lleuger decrement, d’un 2,8%, passant dels 4.319.426 € del 2018 als 4.198.936 € de l’any 2019. PUMSA gestiona el lloguer de 42 oficines, 29 locals i 11 naus, uns 37.021 m² de sostre, del quals actualment es té llogat un 86 %. També gestiona 1.181 places d’aparcament per a cotxes distribuïdes entre 26 aparcaments per a residents, i altres 838 places en els diferents aparcaments de rotació que gestiona l’empresa municipal (l’aparcament de Plaça de Cuba, el de Plaça Granollers, Parc Central i el de Plaça de les Tereses).
PUMSA gestiona també un parc de 268 habitatges de titularitat municipal. Aquests habitatges responen a diferents tipologies pel que fa al preu del lloguer que se’ls hi aplica. Així, hi ha 116 habitatges destinats a protecció oficial, posats a disposició del Servei de Benestar Social de l’Ajuntament de Mataró hi ha un total de 103 habitatges, 17 habitatges inclosos a la Borsa de Lloguer (Xarxa de Mediació per al lloguer social), 9 llogats a entitats de la ciutat, 6 per a reubicats d’afectacions urbanístiques, 6 habitatges de lloguer lliure i 11 habitatges en altres situacions. El lloguer dels habitatges posats a disposició del Servei de Benestar Social per atendre les demandes que els hi arribin el marca directament l’Ajuntament en funció de les circumstàncies de les famílies que accedeixen a aquests habitatges.
Pel que fa a l’activitat de PUMSA com administració actuant en diferents sectors urbanístics de Mataró, les principals actuacions al 2019 han estat als àmbits d’Ernest Lluch/Valldeix (107.287€), on s’han iniciat les obres d’urbanització de la zona verda, i l’Eix Herrera (818.214€), on s’han urbanitzat vials i zones verdes així com dut a terme obres d’electrificació del sector.
PUMSA gestiona també l’activitat de l’Oficina Local d’Habitatge (OLH), servei gratuït fruit de convenis entre l’Ajuntament i l’Agència de l’Habitatge de Catalunya: gestió dels lloguers dels habitatges de titularitat municipal, tramitació dels ajuts al lloguer que atorga la Generalitat, gestió del Registre de Sol·licitants d’Habitatges de Protecció Oficial, tramitació de prestacions econòmiques d’especial urgència, tramitació de cèdules d’habitabilitat, tramitació d’ajuts a la rehabilitació d’edificis.
Per últim, en l’àmbit de la mobilitat i amb efectes l’1 de gener de 2019, PUMSA va assumir la gestió directa del servei de zona blava, -amb prop de nou-centes places-, i el servei de retirada de vehicles de la via pública (grua municipal). La societat municipal ja gestionava directament el dipòsit de vehicles i els aparcaments públics soterrats. La subrogació del personal adscrit a aquests nous serveis ha suposat que la plantilla de l’empresa hagi passat de 45 persones al 2018 a 71 persones al 2019.
Intervencions Junta General PUMSA
Junta General d’AMSA
Aigües de Mataró tanca el 2019 amb resultats econòmics positius. La companyia d’aigües aportarà mig milió d’euros a l’Ajuntament en concepte de dividends.
Aigües de Mataró va presentar i aprovar els comptes anuals i l’informe de gestió corresponents a l’exercici 2019 a la Junta General de la companyia celebrada ahir dijous, 4 de juny.
La sessió de la Junta General, formada pel Ple de l’Ajuntament es va realitzar per videoconferència a causa de l’estat d’alarma.
Durant l’exercici 2019, la companyia va aconseguir un resultat net d’1.684.365,53 € (el 2018, el resultat va ser d’1.914.596,70 €.) D’aquest import, Aigües de Mataró aportarà 540.000 € al pressupost de l’Ajuntament en concepte de dividends. La resta del benefici es destinarà a inversions per a la millora del servei que, a partir d’aquest mes de juliol, també integrarà el Tub Verd.
Pel que fa a les desviacions pressupostàries, el resultat final del compte de resultats del 2019 és molt similar al pressupost. La desviació més significativa va ser per les obres del nou dipòsit de la ronda de Bellavista i les obres associades a aquest projecte, que han de permetre augmentar la reserva d’aigua de la ciutat i millorar la gestió de l’aigua pròpia.
La desviació de la xifra de negocis respecte al pressupost ha estat de l’1,09%, per un increment de consum, de 6.450.000 m³ pressupostats a 6.638.370 m³ consumits. El rendiment de la xarxa s’ha mantingut a un nivell excel·lent del 90,9%, similar al 91,5% pressupostat. La gestió del manteniment de la seu social s’ha pogut executar per un import d’un 49,49% inferior a la previsió del pressupost i s’ha internalitzat el manteniment de les fonts ornamentals. També s’ha reduït el pressupost gràcies a la contenció en la despesa de conservació i reparació de les xarxes d’aigua i clavegueram.
D’altra banda, ha augmentat la despesa en tecnologies de la informació, i en el compromís de la companyia envers el medi Ambient i la qualitat, destacant el suport a la creació de la Càtedra de Sostenibilitat al TecnoCampus. També ha augmentat la despesa per a la contractació d’assessories tècniques i medi ambient per aconseguir les noves ISO 14001 de medi ambient i 19601 de compliance respecte al pressupost.
La despesa de personal no s’ha desviat pràcticament.
Així, el resultat final del compte de resultats del 2019 ha estat similar al pressupost, amb una desviació de -1,41%. Amb un valor final d’1.684.365,53 € (abans d’impostos).
Previsió per a 2020
La companyia d’aigües preveu dues activitats significatives per al 2020 vinculades a l’àmbit de les infraestructures: una és la posada en funcionament del nou dipòsit a la ronda de Bellavista i l’obertura del parc de la urbanització de l’entorn del dipòsit.
La segona activitat significativa és la recuperació del 51,1% de les accions de MESSA i la seva fusió amb AMSA, que comportarà assegurar el servei del Tub Verd i les inversions per a la seva expansió, d’acord amb el Pla Director del Tub Verd que actualment s’està elaborant.
També es continuarà amb la tasca de renovació de canonades de la xarxa d’aigua potable i amb el manteniment i millora d’instal·lacions i infraestructures de producció d’aigua segons el Pla Director de l’aigua. Amb tot, s’espera mantenir el rendiment de la xarxa en els nivells d’excel·lència habituals.
Pel que fa a millores en el clavegueram s’està elaborant l’ampliació del Pla Director de Clavegueram, que determinarà a quins carrers caldrà prioritzar la renovació dels seus col·lectors.
Els tràmits disponibles a l’oficina virtual, el nombre de clients amb factura sense paper i la digitalització de tasques es potenciaran per seguir reduint l’ús del paper.
Els mecanismes d’acció social (Fons Social, Tarifa Social, pagaments a terminis, altes socials, etc.) seguiran essent una activitat prioritària per la companyia, per seguir garantint l’accés a l’aigua de les famílies amb dificultats econòmiques.
Durant el 2020 se seguirà treballant en el Pla Estratègic de la companyia que ha d’orientar els objectius durant els pròxims anys.
Amb tot això, es preveu que l’evolució financera mantindrà el nivell d’endeutament als nivells habituals, al voltant dels deu milions d’euros. Pel que fa a l’evolució econòmica, els canvis més significatius respecte al 2019 seran els derivats de dos impactes al compte d’explotació: l’impacte a l’explotació per la recuperació del 51,1% de les accions de MESSA i l’efecte de la crisi de la COVID19.
Aquestes dues circumstàncies poden provocar que el resultat del 2020 sigui molt inferior al del 2019.
Intervencions Junta General d’AMSA
Xavier Font i Mach pren possessió com a nou regidor de Junts per Mataró al consistori
La presa de possessió, que ha tingut lloc en el Ple ordinari de juny, ha estat la primera de la història de Mataró que s’ha realitzat de forma telemàtica, degut a la situació d’estat d’alarma per la pandèmia de la COVID19.
Xavier Font i Mach ha pres possessió de l’acta de regidor com a representant del grup municipal de Junts per Mataró en substitució d’Isabel Martínez, que va renunciar el passat mes de març. La presa de possessió de Font ha tingut lloc durant el Ple ordinari de juny, celebrat aquest dijous 4 de juny, i ha estat la primera de la història de Mataró que s’ha realitzat de manera telemàtica degut a la situació d’estat d’alarma decretat el 14 de març per la pandèmia de la COVID19.
El grup municipal de Junts per Mataró, doncs, torna a comptar amb dos regidors: el cap del grup municipal, Alfons Canela, i el propi Xavier Font.
El consistori està format per 27 regidors. El Govern l’integren els 13 regidors del PSC-CP i els 2 d’ECPM; i a l’oposició hi ha els 8 representants d’ERC-MES; els 2 de Junts per Mataró i els 2 de C’s.
Presa de possessió del regidor Xavier Font i Mach
L’Ajuntament de Mataró puja el preu d’alguns serveis de l’àmbit educatiu i cultural
En el punt 14 i 15 de l’ordre del dia del ple municipal es portava a votació els preus públics d’Ensenyament i Cultura per al curs 2020-2021, a on el regidor Juan Carlos Jerez ha recordat que s’han congelat els preu públics de caire més social com les escoles bressol, considerades servei essencial, i s’han creat tarifes per a formats online o semipresencials de cursos a l’EMMM, l’Aula de Teatre, el Centre de Formació Tres Roques i l’Escola d’Adults.
Alguns serveis de l’àmbit educatiu i cultural han vist incrementat el seu preu de cara al curs vinent. Activitats concretes com alguns cursos d’instrument individual de l’Escola Municipal de Música de Mataró (EMMM) per a adults o algunes de les activitats formatives específiques del Centre de Formació Tres Roques incrementaran el seu preu el proper curs en un 8%. Una xifra que equival, segons el regidor d’Administració, Juan Carlos Jerez, a la pujada dels principals tributs municipals.
Jerez ha explicat que en els àmbits d’Ensenyament i de Cultura hi han altres activitats que “s’han de dimensionar”, per la qual cosa també tindran un increment en els seus preus. Aquest increment serà al voltant de l’IPC de l’any passat, més concretament, un 2,1%.
Per altre banda, també es va aprovar provisionalment al ple la modificació puntual per actualitzar alguns dels articles més utilitzats de les normes urbanístiques del Pla general d’Ordenació de Mataró. El nou text vol agilitzar tràmits i facilitar l’autorització de llicències d’obres i canvis d’ús, segons informen des del Consistori. També s’acorda prorrogar fins al 31/12 el servei de neteja d’edificis i dependències municipals, escoles, escoles bressol, equipaments culturals i esportius, wc públics de l’Ajuntament, Aigues de Mataró, PUMSA, Mataró Audiovisual i el Consorci Museu d’Art Contemporani.
Preus públics d’Ensenyament
Pel que fa als preus públics de la Direcció d’Ensenyament per al curs 2020-2021:
- Escoles bressol municipals: no s’incrementen els preus de les activitats que s’ofereixen a les escoles bressol municipals perquè es tracta d’un servei essencial. El curs vinent els centres mantenen la mateixa oferta, tant de tipus de jornades com de serveis complementaris de menjador, permanències i serveis de vacances. Els únics canvis són un increment del preu de l’espai infants i família (amb el nou preu es paguen 10 € al mes i hi ha una reducció de preu per als usuaris del servei de Benestar Social que tinguin dificultats socio-econòmiques) i també l’eliminació del retorn total de la quota de la matrícula quan abans de començar el curs un usuari es dona de baixa (només es retornarà el 100 % de la quota quan el responsable sigui el mateix Ajuntament i un 50 % quan hi hagi una causa mèdica justificada de l’alumne/a).
- Escola Municipal de Música de Mataró: en línies generals es manté l’oferta del curs anterior i es creen nous preus públics per poder fer els mateixos cursos en format online o semipresencial. Com que no hi ha cap modificació significativa en el servei, el criteri general és un increment del 2,1 %. Hi ha 5 excepcions a aquest criteri (Formació bàsica aprofundiment, formació avançada 1 i 2 i els dos PAGS), que s’incrementen el 8 % perquè no són serveis essencials i són prestats pel sector privat.
- Institut Miquel Biada: manté la mateixa oferta, activitats, serveis i prestació de materials, així com la cessió d’espais del centre. Els preus públics per al curs que ve s’apujaran un 2,1 %.
- Centre de Formació Permanent Tres Roques: manté la mateixa oferta de tallers i de cursos, i el criteri general ha estat un increment del 8 % per no ser un servei essencial i ser prestat pel sector privat. Es creen nous preus públics per poder fer els mateixos cursos en format online i semipresencial. Els preus dels espais del centre s’incrementen un 2,1 %.
- Centre de Formació d’Adults Can Noè: manté l’oferta de cursos, i el criteri general és incrementar els preus un 2,1 %. Es creen nous públics per poder fer els mateixos cursos en format online i semipresencial.
Preus públics de Cultura
Les modificacions dels preus públics per al curs 2020-2021 de la Direcció de Cultura són:
- Aula de Teatre: es congelen les tarifes dels cursos de caire social adreçats a persones grans o amb diversitat funcional per ser considerats un servei essencial. S’incrementa un 2,1 % els cursos adreçats a infants i joves; i els cursos d’adults i monogràfics de curta durada que no requereixen una atenció social específica s’incrementen un 8 %. Es creen noves tarifes per als supòsits en què les classes es realitzin en format online o semipresencial, opció que es planteja pel fet de no comptar encara amb una definició clara de com s’hauran de desenvolupar les formacions durant el proper curs.
- Preus públics per a la utilització d’espais dels centres cívics: el criteri general ha estat incrementar-los un 2,1 %.
- Preus públics per a activitats educatives al Centre Cívic Espai Gatassa: el criteri general és increment del 8 % de les tarifes per no ser un servei essencial i estar prestat pel sector privat. Es creen nous preus públics per poder fer els mateixos cursos en format on line i semipresencial.
Intervencions de l’aprovació de les modificacions dels preus públics d’Ensenyament i de Cultura per al curs 2020-2021
Aprovada per unanimitat una Proposta de resolució per a la no discriminació per raons de gènere a les piscines
El Ple ordinari de juny, celebrat de forma telemàtica, va donar suport unànime a la moció presentada pel grup municipal d’Esquerra Republicana – Moviments d’Esquerra per introduir a l’actualització periòdica del reglament d’ús de la piscina municipal la possibilitat d’utilitzar qualsevol vestit de bany.
La proposta de resolució va ser presentada, perquè segons el grup municipal d’Esquerra Republicana – Moviment d’Esquerres “avui en dia encara són moltes les desigualtats que les dones pateixen davant els homes. Des de desigualtats salarials, l’accés als llocs de poder, la càrrega de les feines de la llar i dels treballs de cures, la poca visibilitat als mitjans, i també la sexualització del cos de la dona. Aquestes desigualtats es traslladen també a les normatives dels espais públics, on encara hi ha normes que comporten una evident discriminació cap a les dones“.
Document: Proposta de Resolució per a la no discriminació per raons de gènere en la normativa de les piscines
Intervencions de la Proposta de Resolució per a la no discriminació per raons de gènere a les piscines
El Ple aprova crear un grup de treball per a la millora de la mobilitat ferroviària entre Mataró i Barcelona
La Proposta de Resolució que presenta el grup municipal de Junts per Mataró per a la creació d’un grup de treball, amb representació política i civil de la ciutat, per a l’estudi i seguiment de la millora de la mobilitat ferroviària entre Mataró i Barcelona va rebre el suport unànime del ple municipal.
Segons el nou regidor Xavier Font, es parla molt de l’Agenda 2030 i dels objectius de desenvolupament sostenible, però “creiem que ja no tenim temps per pensar, hem de passar a l’acció. La proposta de resolució que presentem té com objectiu la millora de la mobilitat ferroviària entre Mataró, el Maresme i Barcelona. El plantejament, explotació i construcció de noves infraestructures més sostenibles i adaptades a la realitat del canvi climàtic són un deure ineludible envers la nostra societat“.
Intervencions de la Proposta de Resolució per a la creació d’un grup de treball, amb representació política i civil de la ciutat, per a l’estudi i seguiment de la millora de la mobilitat ferroviària entre Mataró i Barcelona
Rebutjada la Proposta de Resolució de Ciutadans del ple de juny
La Proposta de Resolució que presenta el grup municipal de Ciutadans-Partido de la Ciudadanía en relació a la dotació d’un fons per a l’atorgament de microcrèdits per a la digitació dels comerços, negocis d’autònoms i pimes va ser rebutjada pels vots negatius de tots els grups municipals restants. Alguns portaveus van instar a que ja es tracte aquest tema en la Taula per a la reconstrucció social i econòmica de Mataró, més concretament en un dels punts, el vuit, ja acordats dels microcrèdits.
La portaveu Cristina Sancho va indicar en el seu torn de rèplica que en aquest punt no indica res d’ajuda a les pimes i autònoms a la digitalització del comerços i negocis. A més la portaveu de Ciutadans es va queixar de que en el ple no es pugui portar cap tema respecte a les conseqüències econòmiques de la COVID19, a on la ciutadania no pot veure ni participar del que succeeix i s’hagi de portar a la taula de reconstrucció, que és totalment tancada.
Intervencions de la Proposta de Resolució en relació a la dotació d’un fons per a l’atorgament de microcrèdits per a la digitalització dels comerços, negocis d’autònoms i pimes
Precs i preguntes
Pregunta que presenta el grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-MES sobre l’àrea de Llicències.
Esquerra Republicana va tornar a presentar una pregunta respecte a les llicències arran d’un estudi en el qual col·locava a Mataró com una de les pitjors ciutats en temps d’espera per obtenció de llicències. Segons els republicans ja han preguntat en reiterades ocasions, “doncs és conegut el lent funcionament i el que això suposa per a la ciutat. En la nostra opinió, la solució no està en l’enduriment de la normativa (dèiem que en el millor dels casos no tindria cap efecte), sinó en un reforç dels criteris paisatgístics, arquitectònics i urbanístics. Un canvi de la cultura de l’equip per reorientar-lo cap a uns criteris més tècnics i menys jurídics, assumint una indispensable reorganització en profunditat. En aquest sentit, i tenint en compte la situació actual emmascarada en una crisi derivada de la situació sanitària creiem que l’endarreriment de llicències no pot ser un problema més a la recuperació econòmica i social de la ciutat. L’adjuntem completa, així com podeu recuperar el comunicat que vam treure al respecte la setmana passada“.
La regidora de Promoció Econòmica, Núria Moreno, vol aclarir que les dades que Esquerra posa sobre la taula no són les que hi ha en l’actualitat, ja que les dades són d’un article que treballa amb dades antigues. Posa com a exemple la rapidesa de l’ampliació de les terrasses i el suport dels 23 agents que estan donant als comerços i a la restauració. Moreno indica que els expedients que queden pendents de més de dos mesos, són 5 d’obres majors i 10 d’obres menors. En els darrers mesos han entrat 38 sol·licituds de llicències d’obres majors i 48 d’obres menors. Al que fa a llicències d’activitats, actualment no hi ha cap expedient pendent. I reitera que en el conjunt de llicències estan a tres mesos de l’elaboració del primer informe. Respecte a les cancel·lacions administratives per la caducitat dels expedients han sigut de quatre en l’actualitat.
Per la seva banda, Francesc Teixidó indica que si en aquests dos mesos han fet possible escorçar el termini, “com és possible que durant tant de temps hagin estat en els vuit mesos de mitjana de tràmit d’expedients“. Deixa unes preguntes a l’aire de quin és el percentatge de llicències que la rebran a la primera o en un termini raonable? Poden assegurar que tots els expedients de 2019 estan informats? Davant l’estat d’alarma hi ha una suspensió en els terminis administratius, malgrat això algunes persones han rebut notificacions, inclús amb órdens de tancament d’activitat sense respectar els períodes de termini d’audiència. Se sorprèn de les xifres que ha donat la regidora de Promoció Econòmica, perquè els tècnics se li han queixat de la gran quantitat d’expedients pendents, i ho atribueix a una possible mala interpretació per la seva part. Tanca la seva intervenció, indican que “hi ha un problema de llicències, s’ha de reconèixer que hi ha un problema de llicències, s’han de donar les instruccions pertinents perquè és canvií el criteri d’interpretació i tots plegats hem d’ajudar a resoldre. No ens hem de tancar i dir que ho fem tot molt bé, quan no és veritat“.
Prec que presenta el grup municipal de Junts per Mataró per impulsar una estratègia de suport explícit a les llars d‘infants privades de Mataró amb mesures concretes per a fer-les viables.
El grup municipal de Junts per Mataró va presentar un Prec per activar una taula de treball amb el sector de les llars d’infants privades, conjuntament amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, per estudiar suports a les llars d’infants privades de la ciutat de Mataró amb mesures concretes. Des del govern dona suport al prec.
Pregunta que presenta el grup municipal de Ciutadans-Partido de la Ciudadanía en relació al procés d’incineració dut a terme durant aquests mesos de pandèmia.
El grup municipal de Ciutadans ha fet una pregunta respecte al procés dìncineració dut a terme durant aquests mesos de pandèmia, ja que durant aquest període hi hagut un temps d’espera molt llarg fins que els familiars han pogut rebre les cendres del difont. També han demanat si hi ha un protocol per poder evitar el temps d’espera tan i com ha succeït en l’actualitat. El regidor Jerez ha indicat que només li consta una queixa del servei funerari i que ja ha sigut atès per l’empresa.
Prec que presenta el grup municipal de Ciutadans-Partido de la Ciudadanía per a la previsió de compra, manteniment i stock de material de diagnòstic de la COVID19.
Ciutadans va presentar un prec referent a la previsió de compra de material de diagnòstic de la COVID19, per un possible rebrot de la pandèmia i més tenint en compte a les families vulnerables no poden accedir.
El regidor Jerez ha indicat que entenen que la previsió l’hauria de fer les autoritats sanitàries. L’Ajuntament ha de donar resposta a les obligacions a les mesures referides d’higiene, de protección i de prevenció de riscos tant per personal de l’Ajuntament com de la ciutadania que utilitza les instal·lacions municipals. No obstant, estaran vigilant per si és necessari test, dintre de la vigilancia de la salut, pel personal municipal. També recorda que han ajudat a entitats i empreses municipals amb material i que han col·laborat amb entitats per els col·lectius vulnerables i així ho seguiran fent. Finalitza dient que a data d’avui ja porten fets 600 test ràpids al personal municipal.
El regidor Molero indica que en Torrejón de Ardoz con similar población y presupuesto ha realizado test a toda la población.
Pregunta que presenta el grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-MES sobre l’estat del Pla Estratègic d’Acció Social
Esquerra va indicar que fa quasi 5 anys el Ple Municipal va aprovar per unanimitat que l’Ajuntament de Mataró comences a treballar en el Pla Estratègic d’Acció Social 2016-2026. Han indicat des del grup municipal republicà. “Pensàvem en aquell moment que els canvis d’escenari: una societat amb més envelliment, amb més problemes d’accés a l’habitatge, amb més precarietat laboral i atur, amb un enorme increment del nombre de casos atesos regularment per Serveis Socials, requeriria més dotació pressupostària als Plans de Xoc anuals, però sobretot una planificació a més llarg termini. A dia d’avui no s’ha dut cap acció a terme, i tenint en compte la situació sobre la percepció d’inseguretat de la ciutat i l’augment de delinqüència que s’ha constat aquests dies, preguntem sobre quan es començarà a treballar envers el tema“. Per la qual cosa pregunta el portaveu Teixidó que quan estaria aquest Pla Estratègic d’Acció Social.
La regidora Seijo va indicar que aquest pla recolzava el pla que el 2015-2016 feia la Generalitat i que el seu desenvolupament s’havia de fer en el període 2017-19, però que no es va arrivar a fer. Malgrat tot des de l’Ajuntament, afegeix la regidora de Benestar Social, no ha deixat d’arrivar a acord amb el Departament d’Afer Socials. El Parlament havia d’aprovar el Pla Estratègic en el primer trimestre d’aquest any, però encara no s’ha produït i per això no es pot desassociar l’estratègia autonòmica de la social, per això no s’ha avançat amb els plans locals. Per això, esperant que passi les diferents fases de la COVID19, pugui s’he aprovat el pla autonòmic per poder subministrar al pla local.
El portaveu d’Esquerra diu que vivim en una ciutat pobre, amb un índex alts d’atur, i se sap que s’ha de garantir la seguretat de tots, però en els drets a la ciutadania és a on erradicar la seguretat de tota la ciutadania. A Sabadell ja tenen aquest pla i no ha calgut esperar a la Generalitat, ha dit Teixidó per finalitzar.
Prec que presenta el grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-MES sobre els nivells de contaminació a l’aire de la nostra ciutat
El grup republicà indica que segons un recent informe, elaborat per EURECAT i encarregat pel Consorci pel Tractament de Residus Sòlids Urbans del Maresme, assegurava que s’hi havia reduït l’emissió de dioxines en un 20% durant la situació d’excepcionalitat generada per la COVID19. Com és sabut, els equips de protecció individual (EPI’s) utilitzats als hospitals catalans durant la gestió de la crisi han estat incinerats a la planta de Mataró. Una entitat ecologista local, Terra Verda, ha posat en dubte aquestes conclusions, afirmant que l’estudi recomana, entre altres coses, refinar la caracterització del material incinerat per a poder segregar i gestionar diferenciadament aquells que poguessin contenir substàncies clorades. Les dades dels successius informes, especialment des que es van instal·lar sistemes de filtració a la planta, indiquen un descens continuat dels nivells d’emissió de contaminants fins a nivells molt per sota dels límits establerts. Per aclarir definitivament aquesta qüestió i transmetre seguretat a la ciutadania al respecte, el grup municipal republicà ha fet un prec a l’Ajuntament de Mataró perqeu demani al Consorci de la Planta Incineradora la contractació d’un estudi en profunditat i independent, que analitzi dels nivells d’emissió de PCDD/Fs i d’altres contaminants. I demanem també que s’avaluïn els diferents paràmetres operatius respecte a aquesta qüestió a la planta.
El regidor Gomar accepta el prec i ja ha demant al Consorci l’encàrrec d’aquest estudi. A més el regidor de Transició Energètica, Sostenibilitat, Espai Públic i Serveis de Ciutat ha proposat que aquest informa sigui públic per la ciutadania, ja sigui en un ple o publica’l, i a instat al Consell Comarcal a que es possicionès també al respecte.
L¡alcalde, David Bote ha afegit que si el grup municipal d’Esquerra creu que un centre de recerca propietat o dirigit per la Generalitat pot posar en dubte la independència dels seus estudis, s’haurà de parlar ja que és una acusació molt greu. El portaveu Teixidó li pregunta al alcalde a on veu que el grup municipal posa en dubte al centre de recerca, només volen que s’aclareixi les dades que el propi centre no concreta.
Pregunta que presenta el grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-MES sobre l’anunci sobre la rotonda del cargol
El regidor Porta d’Esquerra diu que fa uns dies, el web municipal ha fet públic que el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha iniciat la licitació de la redacció del projecte constructiu per millorar la canalització del trànsit i la seguretat viària en un encreuament de l’N-II al seu pas pel nucli urbà de Mataró. En concret, el projecte definirà les actuacions necessàries per a la construcció d’una rotonda a la confluència entre l’N-II, el carrer Sant Felicià i el pas del Cargol. La redacció del projecte es licita per un import de 38.000 euros. La ciutadania de Mataró aspira a la transformació de la N-II al seu pas de Mataró en una gran façana al mar, un passeig per les persones i una nova centralitat per l’activitat econòmica, una idea que el grup municipal de ERC-MES portava al seu programa. Per la qual cosa pregunten on demanen que s’expliqui si existeix algun pla concret així com realitzen un petit prec.
El regidor Vadell ha indicat que la notícia és referent a la licitació de la redacció del projecte, per la qual cosa, quan es comenci a elaborar la redacció, l’Ajuntament aportarà el que consideri adient. El regidor d’Urbanisme espera que abans de final d’any es pugui presentar un estudi al ple referent a la remodelació del front marítim. Respecte al prec de la zona de vianants del Cargol, s’ha avisat a Fomento perquè a partir d’ara faci una neteja periòdica.
Pregunta que presenta el grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-MES sobre la Marató d’estalvi energètic
Segons Esquerra, la Marató d’estalvi energètic per a la lluita contra la pobresa energètica és una iniciativa que va començar l’any 2016. Es tracta d’una campanya de sensibilització i de bones pràctiques en l’ús i el consum d’energia i que té la voluntat associada de contribuir a la lluita contra la pobresa energètica. Pel grup municipal d’Esquerra Republicana – Moviment d’Esquerres es tracta d’un bon projecte d’estalvi, conscienciació i solidaritat. L’any 2017 Mataró va participar-hi, durant els anys posteriors (2018, 2019) s’hi ha tornat a participar però amb menys incidència i projectes. Finalment, l’edició 2020 de la marató s’ha realitzat com cada any al febrer, i sense la participació de l’ajuntament de Mataró. Per això el regidor Bernabeu pregunta al respecte.
El regidor Gomar indica que tenen previst participar en el quart trimestre, ja que el gener van estar amb les regulacions dels elements de la calefacció de tretze equipaments educatius de la ciutat, i han cregut oportú deixar un temps prudencial abans de demanar la col·laboració als responsables d’aquests equipaments. També informa el regidor de Transició Energètica que aquesta regulació dels elements de calefacció ha creat un estalvi energètic de més de 110.000 KW, que això representa 5.658 euros al mes. El regidor D’Esquerra indica que aquestes accions es podrien fer durant tot l’any. Gomar no descarta estudiar i fer-ho si els recursos ho permeten.
Aquesta intervenció del regidor Bernabeu ha creat polèmica a les xarxes socials, ja que en l’imatge del regidor es pot comprobar el quadre del Rei Felip VI capgirat. El regidor Jerez va indicar en el ple que se sent ofès al veure aquesta imatge.
Pregunta que presenta el grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya-MES sobre Mataró Bus.
A conseqüència de la COVID19, s’han hagut de fer adaptacions normatives que han afectat i afectaran per molt de temps encara el funcionament del Mataró Bus. La baixada de passatgers, i en conseqüència, d’ingressos, comportarà un increment de l’import que l’Ajuntament de Mataró hi haurà d’aportar per a cobrir el dèficit (que serà més gran) del transport públic. Pregunta el regidor Camprubí quina és la previsió que fa el govern respecte al dèficit a afrontar, com afectarà al nou contracte, com afectarà també al Pla de Mobilitat i finalment demanem una trobada monogràfica per a tractar el tema.
El regidor Jerez indica que en la versió més negativa es tindria una desviació respecte a les previsions d’1,6 milions al final d’aquest exercici. Recorda que la Federació Espanyola de Municipis i Províncies ha demanat ajudes i una de les més importants és la creació d’un fons pel sosteniment del transport públic urbà que cobreixi el dèficit generat.
El regidor Camprubí insta a què es consideri en el proper contracte un major control i participació de l’Ajuntament, com ja deia un estudi de fa tres anys, que contemplada una d’aquesta possibilitat.