El Ministeri de Sanitat informa de 331 noves víctimes mortals a Espanya en 24 hores, fet que suposa un increment de defuncions respecte a la dada de diumenge, quan es van registrar 288. En total han mort 23.521 persones i s’han contagiat 209.465. Aquest dilluns s’han contagiat 1.831 persones noves. Des d’aquest diumenge el Govern només compta els casos diagnosticats per PCR, no els positius en test d’anticossos. A més s’han curat 2.144 persones de manera que el nombre de pacients recuperats supera ja les 100.000 persones (100.875 en total). Sanitat mostra una “relativa preocupació” per “certs” incompliments en la sortida dels nens i adverteix dels riscos de donar passos enrere
En les últimes 24 hores s’han registrat 331 morts de persones amb coronavirus a Espanya, després de baixar de les 300 per primera vegada en un mes aquest diumenge S’ha registrat 288 morts. Segons el balanç del Ministeri de Sanitat, des de l’inici de la pandèmia s’han produït 23.521 decessos i s’han superat els 100.000 curats: hi ha ja 100.875.
En l’últim dia s’han confirmat 1.831 positius en proves PCR. La xifra total s’ha elevat a 209.465. S’ha de tenir en compte els possibles retards en les notificacions de les comunitats autònomes els caps de setmana, el que provoca que les xifres siguin menors els diumenge i dilluns i hi hagi un ‘repunt‘ al balanç dels dimarts.
Des del passat divendres, els nous contagis comptabilitzats per Sanitat es corresponen a positius que s’han diagnosticats per PCR. Fernando Simón, responsable de el Centre de Coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries, ha explicat aquest diumenge que no deixaran de publicar “les taules de proves serològiques, ni les totals“, però a partir d’ara van a “espaiar la seva periodicitat“.
Els pacients que han precisat hospitalització a tot el país han estat de 114.081 i les persones que han estat a la UCI a 10.289 (sense incloure a Galícia perquè aquesta comunitat encara no informa al total, sinó dels casos ingressats a data d’avui). La Comunitat de Madrid ha aportat als seus dades acumulades des de l’inici de l’emergència sanitària -fins ara donava els casos de l’dia-: 39.472 persones han necessitat ingressar en hospitals de la Comunitat des del començament de la crisi i 3.309 a l’UCI.
S’ha de tenir en compte els possibles retards en les notificacions de les comunitats autònomes els caps de setmana, el que provoca que les xifres siguin menors els diumenge i dilluns i hi hagi un ‘repunt‘ al balanç dels dimarts.
Aquest diumenge ha estat el primer dia en què els menors de 14 anys han pogut sortir de nou al carrer, acompanyats d’un adult, per espai d’una hora, en un radi d’un quilòmetre del seu domicili i seguint les indicacions de distància i higiene. El ministre de Sanitat, Salvador Illa, va assegurar ahir que les recomanacions de Govern “s’estan complint de manera general“. Tampoc ha descartat fer “algun ajustament” si fos necessari a l’espera d’anar veient com evolucionen les coses.
Sanitat mostra una “relativa preocupació” per “certs” incompliments en la sortida dels nens i adverteix dels riscos de donar passos enrere
“Poder veure els nens pel carrer és una gran satisfacció. També és cert que en alguns casos s’ha pogut generar alguna preocupació per certs comportaments d’alguns grups“. Amb aquestes paraules s’ha expressat aquest dilluns el director de centre de coordinació d’Alertes i Emergències Sanitàries, Fernando Simón, sobre alguns incompliments de les mesures de distanciament que es van produir diumenge amb motiu de la primera sortida dels nens després de l’establiment de l’estat d’alarma.
Simón, a més, ha advertit dels “riscos” que suposaria que es donessin “passos enrere” en el compliment de les mesures establertes per Sanitat. “Si l’evolució no va com deu, la fase de transició arribarà més tard“, ha assegurat en roda de premsa.
Per això, Simó ha volgut recordar una frase utilitzada en compareixences anteriors: “El difícil ho farem ara“. “Fins fa uns dies estàvem fent el dur, però fàcil. Ara és quan cada un ha de demostrar la seva responsabilitat individual o familiar per garantir que aquesta obertura progressiva que estem tenint no es converteixi en un risc per a la població“, ha advertit.
En la mateixa roda de premsa, la directora de l’Institut de Salut Carlos III, Raquel Yotti, ha detallat com serà el “estudi de seroprevalença” del coronavirus que Sanitat té previst iniciar avui mateix. Es realitzaran proves de la COVID19 a 36.000 famílies triades a l’atzar, que hauran de repetir-les cada tres setmanes.
Parlaments de la compareixença en roda de premsa de Fernando Simón, director de el Centre de Coordinació d’Emergències Sanitàries del Ministeri, i Raquel Yotti, directora Institut Salut Carlos III
Fernando Simón, director de el Centre de Coordinació d’Emergències Sanitàries de l’Ministeri: “L’evolució de l’epidèmia pel que fa a nombre dels casos és molt favorable“, resumeix Simón.
Raquel Yotti, directora de l’Institut de Salut Carlos III, sobre l’estudi de seroprevalença que ha començat aquest dilluns: “Al llarg de les últimes setmanes un equip de més de 100 persones ha estat treballant perquè avui puguem començar l’estudi“, explica Yotti. “És un estudi d’una magnitud important que ens permetrà tenir una informació de gran valor“. La peça fonamental per a l’estudi ha estat la participació dels serveis de salut de les comunitats autònomes que contactaran amb els participants i faran les proves. L’estudi busca conèixer la dimensió de l’epidèmia a Espanya i estimar el nombre de ciutadans que han estat en contacte amb el virus fent una estimació de les persones que han desenvolupat anticossos contra ell.
Raquel Yotti, directora de l’Institut de Salut Carlos III, explica que per establir la mostra s’ha comptat amb la col·laboració de l’INE i s’han triat 36.000 llars de tot Espanya, amb 90.000 potencials participants, que seran contactats per telèfon. Yotti crida a la participació d’aquells que siguin contactats. “Tot i que la participació és voluntària és important que si es contacta amb una llar es faci tot el possible perquè hi participin tots els membres“. Els professionals d’atenció primària seran els encarregats de realitzar les proves en els centres d’atenció primària. Es realitzarà un qüestionari senzill, un test ràpid d’anticossos (amb resultats en 10 minuts), i sempre que sigui possible, una mostra de sang, que serà analitzada en un laboratori. Els mateixos participants seran estudiats tres vegades (cada tres setmanes) per estudiar l’evolució dels anticossos.
Fernando Simón, director de el Centre de Coordinació d’Emergències Sanitàries del Ministeri: “Ahir es va fer un pas molt important permetent les passejades dels més petits. És una cosa necessària. A mesura que l’epidèmia va millorant també havia de notar-se en les condicions de vida dels ciutadans“. “Ara és quan un ha de demostrar la responsabilitat personal i familiar per garantir que aquesta obertura progressiva que anirem tenint no es converteixi en un risc per a la població“, adverteix Simón.
Fernando Simón, director de el Centre de Coordinació d’Emergències Sanitàries de l’Ministeri, adverteix que un pas enrere podria ser “molt més dur que el que hem viscut fins ara“. Simó considera que les coses “s’estan fent bé” però “creu que cal fer un esforç per garantir la corresponsabilitat d’aquestes mesures“. “Si l’evolució de l’epidèmia no va com ha perquè no es respecten les indicacions la fase de transició arribarà més tard o serà més lenta de la que a tots ens agradaria“.
Raquel Yotti, directora de l’Institut de Salut Carlos III: “Amb les dades [de l’enquesta] es podrà fer una estimació de l’percentatge de població espanyola que s’ha vist afectat per aquest virus“. “L’estudi comença en el moment en què ha de començar i és un dels primers estudis d’aquesta magnitud que es va a fer en el món. Amb una mostra que s’ha seleccionat amb criteris estadístics i de forma aleatòria per representar a tota la població i en un moment en què l’ona epidèmica ens permet fer unes estimacions estables al llarg de les dues setmanes que durarà la inclusió de participants“. “Aquestes dades les tindrem aviat i creiem que seran de molta utilitat per fer estimacions que es basin en dades científiques“.
Raquel Yotti, directora de l’Institut de Salut Carlos III: “El gran valor de l’estudi és la seva representativitat, representa a tota la societat espanyola“. Yotti explica que s’analitzarà a gent de totes les edats amb i sense símptomes. “No obstant això les PCR es fan amb criteris clínics a pacients que sospitem que poden tenir la malaltia. A més les PCR el que ens diuen és si hi ha el virus actiu en aquest moment en el pacient, però el test que farem el que ens indica és si [la persona] ha desenvolupat anticossos, és a dir, si ha estat en contacte amb la malaltia“.
Raquel Yotti, directora de l’Institut de Salut Carlos III, explica que a partir de la segona setmana quan s’hagi reclutat tota la mostra es podran tenir dades preliminars.