El curs escolar no s’allargarà passat juny hi hagi o no classes, el tercer trimestre es dedicarà sobretot a consolidar conceptes ja donats, els alumnes promocionaran de curs excepte situacions molt excepcionals i s’habilitaran els centres educatius durant l’estiu per a fer classes de reforç a qui així ho vulgui
Tota la comunitat educativa estava aquest dimecres pendent de l’anunci de la ministra d’Educació i Formació Professional, Isabel Celaá, que després d’un mes del tancament dels centres educatius, va detallar les mesures acordades amb les autonomies per a tancar el curs escolar. La pandèmia del coronavirus ha portat a 8,2 milions d’estudiants d’ensenyaments no universitaris a continuar les classes des de casa, i la major incògnita era conèixer si els continguts apresos durant el tercer trimestre serien avaluats.
Al final el Ministeri d’Educació ha acordat amb les comunitats autònomes els grans elements del final de curs. El principal és que els alumnes d’infantil, primària, secundària, Formació Professional i Batxillerat passaran de curs, excepte casos molt excepcionals, amb una nota segons el seu rendiment. Els que es trobin en els últims cursos d’una etapa educativa també podran obtenir el títol corresponent malgrat que alguns professors considerin que no han superat la seva assignatura. El motiu és que la valoració del curs es farà de manera global per part de l’equip docent. Això facilitarà als estudiants de segon batxillerat presentar-se a les proves d’accés a la universitat. Tots els alumnes seran avaluats. I l’avaluació final inclourà un informe personalitzat que servirà per a dissenyar els plans de reforç que es posaran en marxa el curs que ve per a compensar els dèficits amb els quals es tancarà l’actual. L’assistència a aquestes classes de repàs serà obligatòria per als alumnes que així decideixin els centres.
Tots els alumnes passaran de curs com a norma general, independentment del nombre d’assignatures que els quedin arracades. “La repetició es considerarà una mesura de caràcter excepcional”, i haurà de decidir-la “en tot cas” de forma col·legiada l’equip docent —format entre 10 i 15 professors— atesa la “evolució acadèmica de l’estudiant durant el període previ” al tancament escolar decretat per l’epidèmia.
Segons la ministra d’Educació i Formació Professional, Isabel Celaá, en Onda Cero ha indicat que “Ningú demana que res es canviï, sinó que s’adapti, que hi hagi flexibilitat. Cal avaluar les competències essencials de l’alumnat. L’avaluació serà contínua, global, el resultat dels tres trimestres, els dos primers presencials. Aquest tercer trimestre no pot servir per a perjudicar l’alumne. No hi ha un aprovat general, la repetició és una possibilitat, però ha de ser una excepció. […] És possible passar de curs amb una avaluació global positiva. Si hi ha alguna cosa a recuperar, pot ser al setembre o en el curs 20-21. El que produeix una repetició és un decalatge emocional en l’alumne i tampoc soluciona més coses que pot solucionar una política de reforç. Utilitzi’s el tercer trimestre per a reforç”. “Sabem que hi ha llars sense accés a Internet, alumnes que no tenen ordinador o tauleta. Vivim circumstàncies excepcionals i seria injust treballar en l’avaluació final com si res hagués ocorregut“. El curs acaba al juny, aclareix la ministra, però sí que hi haurà un programa d’estiu si les circumstàncies sanitàries ho permeten. “Al juliol, igual que tots els estius hi ha campaments, farem un programa molt més integrat entre esport i coneixement, orientat sobretot a les persones de major vulnerabilitat als quals cal reforçar el coneixement“.
L’avaluació es farà bàsicament en funció del treball realitzat pels alumnes durant els dos primers trimestres del curs, que sí que van poder desenvolupar-se de manera presencial. L’avaluació del tercer trimestre només podrà ser tinguda en compte per a bé. Les autoritats educatives consideren necessària l’avaluació, sobretot, per la seva funció diagnòstica: permetrà als centres saber quines matèries ha de reforçar l’alumne durant el curs següent. I anirà acompanyada d’un informe individual elaborat per l’equip docent. Tenir qualificacions també servirà, esperen, per a mantenir la tensió de l’alumnat en un escenari de promoció gairebé assegurada. La pèrdua de coneixement que s’està produint al no poder anar a classe, argumenten, ja és molt elevada i ho seria encara més si els estudiants perden l’estímul de les notes. Per aquest motiu s’hagi arbitrat una solució intermèdia.
L’impuls públic a aquestes iniciatives pot incloure, segons fonts del ministeri, la contractació de professorat expressament per a aquesta fi. Els sindicats s’oposen al fet que siguin coberts per professors que ja estiguin en el sistema.
L’acord preveu que la gran desigualtat que la suspensió de les classes provocarà entre els estudiants a causa de les diferències d’accés a la docència online i d’entorn sociocultural en les llars sigui compensada amb la posada en marxa de plans de reforç. Aquests s’inspiren en els plans de cooperació territorial creats pel Govern del socialista José Luis Rodríguez Zapatero, que van ser suprimits en 2012, en plena ona de retallades, per l’Executiu de Mariano Rajoy. Els plans seran cofinançats pel ministeri i les comunitats i aniran dirigits especialment als alumnes amb necessitats de suport educatiu així com a aquells que hagin promocionat amb diverses assignatures pendents. El seu disseny concret serà a càrrec de les comunitats.
Fonts de la Conselleria d’Educació han explicat que a la reunió de la conferència sectorial d’educació “ha tornat a quedar clar que no es discuteix que el Departament és l’autoritat educativa a Catalunya” i que, per tant, el gruix de les decisions les ha de prendre la Generalitat. Així, el ministeri publicarà una ordre ministerial que facilitarà que les comunitats autònomes puguin regular amb més flexibilitat els aspectes relacionats amb el que queda de curs. S’han marcat uns criteris generals que coincideixen amb el que el Departament d’Educació havia dit i defensat públicament, i en tot cas, les instruccions pròpies de Catalunya es publicaran ben aviat i s’explicaran en detall.
El curs acabarà al juny. És a dir, no hi haurà pròrrogues extraordinàries. Tampoc és segur que les escoles obrin a l’estiu. El que s’ha decidit aquest dimecres ha estat que les Administracions “organitzaran o donaran suport a” activitats de reforç que s’integraran al costat d’altres lúdiques en els centres educatius. Com si fossin campaments o escoles d’estiu amb un vessant acadèmic afegit. Aquests cursos podran ser “promoguts per altres Administracions (com els Ajuntaments) o organitzacions, comptant amb el concurs del voluntariat i en contacte amb els centres educatius i els seus docents”.
Educació comença el procés de repartiment de 22.000 dispositius amb connectivitat a alumnes que no en disposen per seguir el curs des de casa
L’objectiu és garantir que les oportunitats d’aprenentatge arribin a tot l’alumnat, especialment als col·lectius més vulnerables. A aquesta xifra s’hi haurà de sumar la de les moltes iniciatives d’ajuntaments, consells comarcals, entitats o empreses que ja s’estan duent a terme. En aquesta primera onada, es prioritza aquell alumnat que cursa estudis de sisè de primària, quart d’ESO, batxillerat i cicles formatius, en tractar-se de cursos on es canvia d’etapa educativa i on s’atorga títol acreditatiu a l’alumne
El Departament d’Educació comença aquesta setmana el procés de repartiment de 22.000 dispositius amb connectivitat a aquells alumnes que no en disposen, per tal que puguin seguir el curs des de casa durant al tercer trimestre, uns dispositius que rebran a partir del dia 20. A causa del confinament pel tancament de centres i davant del nou escenari lectiu, és prioritat del Departament garantir en l’alumnat dels centres educatius de més complexitat un seguit de mesures que facilitin les oportunitats d’aprenentatge.
Aquest pla d’acció s’adreça en especial als col·lectius d’alumnes més vulnerables, i que d’altra manera no es podria assegurar la continuïtat en les tasques d’aprenentatge o bé per manca de dispositius electrònics o bé per no disposar de connectivitat a Internet. Així, Educació presenta unes mesures inicials per donar sortida a aquest col·lectiu, i que es concretaran de la següent manera:
- Els dispositius que tinguin connectivitat entre els 100.000 disponibles als centres educatius públics.
- 1.000 tauletes facilitades per la Fundació Telefònica i amb la col·laboració de La Caixa.
- 20.000 línies de connectivitat (dades) del Departament d’Educació.
- 2.000 línies de connectivitat per a l’alumnat de batxillerat i formació professional del Ministeri d’Educació.
El número inicial de dispositius s’ampliarà els propers dies amb les aportacions d’ajuntaments, consells comarcals i entitats que ja han posat en marxa diverses iniciatives en el mateix sentit. Aquesta és per tant, una primera onada d’enviaments i, a partir de les dades resultants d’aquestes iniciatives del món local i d’entitats, el Departament es plantejarà la necessitat d’una segona onada.
Operatiu: des del centre fins a casa de l’alumnat
Per tal de conèixer quines són les necessitats de l’alumnat i les famílies més vulnerables pel que fa a la connectivitat i la disposició de dispositius electrònics, Educació va facilitar un qüestionari a un total de 3.100 centres educatius de Catalunya, públics i concertats, 3.055 dels quals el van respondre. A partir d’aquest moment, es prioritza aquell alumnat que cursa estudis de sisè de primària, quart d’ESO, batxillerat i cicles formatius, en tractar-se de cursos on es canvia d’etapa educativa i on s’atorga títol acreditatiu a l’alumne –en els tres darrers casos-.
Aquesta setmana, els centres educatius comunicaran als alumnes que rebran el kit de connectivitat al domicili segons les necessitats informades. Per fer arribar els paquets, prèviament s’obrirà el centre per tal que treballadors de Telefònica puguin recollir els dispositius que s’entregaran a l’alumnat. A continuació els tècnics els reconfiguraran, s’embalaran de forma personalitzada i es transportaran a casa de cadascun dels alumnes.
Els paquets amb dades o amb els dispositius electrònics són un préstec pel període de confinament, i s’hauran de retornar al centre el primer dia de retorn a les classes. Pel que fa a les dades, cada línia de connectivitat disposarà d’una capacitat de 40 GB.