Sánchez demana al PP un acord pel “interès general” mentre Casado ataca al Govern: “Només li importa el poder“. Mentre la CUP acusa el Govern de gestionar l’Estat “com el consell d’administració d’una empresa“. Per la seva part, Pablo Iglesias demana al PP que “deixin de competir amb VOX i tornin a la Constitució i al patriotisme“, mentre Gabriel Rufián d’ERC li pregunta a Iglesias si “Creu el Govern que les mesures socials que ha adoptat durant l’estat d’alarma protegeixen efectivament els drets socials dels sectors més vulnerables?“
En la arrancada de la sessió de control al Govern en el Congrés ha tingut un record al seu expresident Landelino Lavilla. La presidenta del Congrés, Meritxell Batet, ha lamentat que les “limitacions sanitàries” no hagin permès realitzar la capella ardent a l’expresident de la cambra Landelino Lavilla, mort aquesta setmana a causa del coronavirus. Batet s’ha compromès a “la celebració d’un acte públic de reconeixement en el Congrés quan resulti possible“.
En el seu discurs inicial, la presidenta del Congrés ha subratllat que “ens uneix a tots la nostra voluntat de treballar per a superar aquesta crisi i reduir en tot el possible els seus efectes“. A continuació ha començat la sessió amb la pregunta de Pablo Casado a Pedro Sánchez.
El president del Govern, Pedro Sánchez, ha mantingut aquest dimecres la mà oberta a l’acord amb el principal partit de l’oposició, el PP, que, no obstant això manté els seus atacs a l’Executiu per la gestió de la crisi del coronavirus. Durant la primera sessió de control al Govern des que es va acordar la declaració de l’estat d’alarma, el passat 14 de març, Sánchez ha assegurat que el seu Gabinet busca “la victòria total” enfront de l’epidèmia.
“I volem fer-ho amb la unitat de la política i la ciència, el Govern i les comunitats autònomes, i m’agradaria fer-lo també amb la unitat de les forces d’aquesta cambra per a posar en marxa un pla de reconstrucció que a la llum de les xifres que ha llançat l’FMI és imprescindible no sols al nostre país sinó en tota la zona euro“, li ha demanat Sánchez al líder del PP, Pablo Casado, que li havia formulat una primera pregunta sobre el coronavirus.
El president dels populars ha mantingut en canvi els seus atacs contra el Govern. “De vostè ja no es fia ningú, ni els seus socis“, li ha etzibat Casado a Sánchez. “Vostè no és el rei per molt que ens convoqui a una ronda de consultes“, ha assenyalat, després de la polèmica que va generar ahir l’anunci del Govern que el president convocaria al líder del PP a una reunió per al dijous, que la direcció dels populars va deixar després en l’aire.
“Si vostè vol pactar alguna cosa fem-ho amb llum i taquígrafs“, li ha demanat Casat a Sánchez, reclamant que totes les converses es realitzin en el Parlament. “No ens vengui el seu teatre de guinyols en el qual vostè no sap ni el guió ni els personatges“, ha afegit, en al·lusió a l’oferta de “els nous Pactes de la Moncloa” plantejats per Sánchez. “A vostè només li importa el poder i a nosaltres només ens importen els espanyols“, concloïa Casado.
La CUP ha retret al Govern que “gestioni l’Estat espanyol com el consell d’administració d’una empresa“. “Fa molt temps que van renunciar a la sobirania –li ha dit la portaveu del partit en el Congrés, Mireia Vehí, en un to molt dur al president–. “No oblidem que tenim un conflicte polític ni els perdonarem la gestió que estan fent d’aquesta crisi“, afegia.
Sánchez li ha contestat enumerant les mesures que durant la crisi de la COVID19 ha posat en marxa –com les dirigides als autònoms o a la liquiditat per a les empreses–, i, en el pla fiscal, ha recordat que el Govern va ser el primer dels països del seu entorn a plantejar una taxa a les grans corporacions digitals o a les transaccions financeres i que aspira a una revisió de la fiscalitat tant a Espanya com en el conjunt de la UE.
El vicepresident segon del Govern, Pablo Iglesias, ha reclamat aquest dimecres al PP que “deixi de competir amb Vox” en les seves crítiques a l’Executiu per la gestió de la crisi del coronavirus.
En la seva resposta al secretari general del PP, Teodoro García Egea, Iglesias ha assumit “tota la responsabilitat” per l’emergència sanitària de la COVID19. “En el que a mi em toca, coordinant les polítiques socials, tracte d’evitar que d’aquesta crisi se surti sense protegir a la ciutadania d’aquest país“, ha sostingut el vicepresident.
García Egea havia retret prèviament al Govern haver “passat de riure’s a tirar la culpa de tot al PP“. “Vostè és vicepresident i és responsable de tot el que està passant. No van sospitar quan Itàlia va tancar fronteres? Les grans multinacionals van tancar el MWC i vostès van enviar a la gent al 8M“, ha retret el dirigent del PP a l’Executiu de coalició. “Ho vaig veure commogut per Excálibur [en referència a la crisi de l’Ébola], però no ha fet ni un gest pels més de 18.000 morts que hi ha. Cap roda de premsa maquillarà l’horror. Els aplaudiments de les 8 de la tarda no són per vostès“, ha resolt.
Iglesias ha demanat al PP una reflexió “sobre el paper que juga el seu partit com a principal oposició. Sobre la sensació que tenen els ciutadans en veure l’oposició en altres països. No li sembla que la gent que li ha votat no voldria una actitud més constructiva?“. El vicepresident del Govern li ha convidat al gran acord de reconstrucció promogut per Pedro Sánchez: “Li tendiré la mà, que assumim un mínim comú denominador que no tindria a veure amb ideologia, sinó amb la Constitució. Quan persegueixen a Vox a veure qui diu la barbaritat més gran,estan decebent a una part fonamental que ens vol veure units. Li tornem a tendir la mà per a uns acord de reconstrucció que necessiten de oposoció, sindicats i empreses“. I ha resolt: “Deixin de competir amb VOX, torni a la Constitució i al patriotisme“.
Per part seva, Gabriel Rufián d’Esquerra, al vicepresident segon, Pablo Iglesias: “Creu el Govern que les mesures socials que ha adoptat durant l’estat d’alarma protegeixen efectivament els drets socials dels sectors més vulnerables?“. Iglesias: “Si em pregunta ‘el Govern ha fet suficient?’ Probablement no. Si em pregunta, hauran de fer més coses per a protegir a les famílies? Li responc, segurament sí, i segurament ho podrem fer millor“. Rufià: “Demanem que protegeixin a les famílies amb una prestació remunerada. Volem creure que el Govern no es deixa pressionar més per la patronal que pel virus“. Iglesias, en la contrarèplica: “Aquest Govern ha construït un escut social, però hi ha persones a les quals no arriben. Des dels valors de defensa del comú li demano al seu grup que participi en els pactes de país que estem plantejant“.
Montero acusa a Álvarez de Toledo de no fer cap proposta després de culpar al Govern pel nombre de morts de la COVID19
La portaveu del PP, Cayetana Álvarez de Toledo, ha seguit la línia del seu partit de culpar al Govern de Pedro Sánchez de la “catàstrofe” pel nombre de morts per la COVID19 que ha recordat que és el més elevat per milió d’habitants del món. “És un forat negre d’incompetència i irresponsabilitat”, ha dit la portaveu conservadora.
“El seu discurs no el mereix un país que està confinat intentant salvar vides”, li ha contestat María Jesús Montero, que s’ha mostrat convençuda que aquest discurs no el comparteix bona part de la seva organització política: “Els adjectius que utilitza són descalificatius però no té cap substantiu, no té substància. En la seva intervenció no fa res més a desacreditar la posició política. Expressa rancor. Aquest Govern, els partits que el sustenten, tendiran la mà al PP malgrat vostè”, ha resolt la portaveu de l’Executiu.
Errejón proposa al Govern una “taxa COVID” per a augmentar impostos als més rics i Montero s’obre obre a estudiar-lo però li respon: “Estem malament, però encara sort que estem“
El portaveu de Més País en el Congrés dels Diputats, Íñigo Errejón, ha proposat aquest dimecres al Govern que es posi en marxa “una taxa COVID” que permeti incrementar els impostos als ciutadans que més ingressin, en concret la renda del qual estigui entre 100.000 i 600.000 euros, així com un nou tipus impositiu per als quals ingressin més d’un milió d’euros. “No hi haurà reconstrucció si no hi ha justícia social“, ha assenyalat Errejón durant el ple de la Cambra Baixa.
La ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, s’ha obert a estudiar la proposta: “Hi ha mesures que es poden aplicar en situació de crisi i unes altres que tenen un mitjà o llarg recorregut. Estem malament, però encara sort que estem“.
Illa, al PP: “Estem vencent al virus tots junts. Sumin-se“
El PP està usant la sessió de control al Govern per a atacar amb vehemència a l’Executiu per la gestió de la COVID19. “va a vostè sense rumb davant la important desescalada del desafiament que tenim per davant. El problema és que no va només ens porta per davant a tots els espanyols”, li ha etzibat la diputada Concepción Gamarra al ministre de Sanitat, al qual ha acusat també de no haver seguit les recomanacions de les organitzacions internacionals, un extrem que ha negat Salvador Illa, que ha recordat que Espanya complia amb els paràmetres de l’OMS quan els ha anat fixant.
“Estem vencent al virus tots junt. Sumin-se, amb humilitat i lleialtat. La mateixa que els oferim. Estiguem tots a l’altura”, ha resolt Illa.
Illa, a VOX: “Si no volen sumar-se a l’esforç col·lectiu en la lluita contra el coronavirus, almenys no desinformin“
El ministre de Sanitat, Salvador Illa, s’ha defensat dels atacs de PP i VOX respecte a la gestió de la crisi de la COVID19. El diputat d’extrema dreta Juan Luis Steegmann ha acusat el Govern de no donar totes les dades sobre morts no comptabilitzar dins dels contagiats a tots els que tenen símptomes. El titular de Sanitat li ha recordat que l’Executiu ofereix les dades diàriament a partir de les xifres que envien les comunitats autònomes.
“Si no es volen sumar a l’esforç col·lectiu de la lluita contra el coronavirus, almenys no desinformin”, ha sentenciat Illa en la sessió de control al Govern en el Congrés.
VOX acusa el Govern d’estar “infiltrat de la pitjor ideologia possible en el pitjor moment possible“
El portaveu de VOX en el Congrés dels Diputats, Iván Espinosa de los Monteros, ha acusat aquest dimecres al Govern d’estar “infiltrat de la pitjor ideologia possible en el pitjor moment possible“. Ha criticat, així, que “les mesures” que al seu judici continuen “triomfant” en l’Executiu el fan “en la seva versió més comunista“.
Amb aquestes paraules s’ha expressat Espinosa de los Monteros durant una interpel·lació a la ministra d’Economia, Nadia Calviño, sobre les conseqüències de la crisi del coronavirus.
El PP fa gala del seu to més dur amb insults contra la ministra de Treball, mentre Yolanda Díaz insisteix en l’anomenada a la unitat
Els diputats del Partit Popular han visibilitzat aquest dimecres en la sessió de control al Govern en el Congrés que el partit està molt lluny delpacto social i polític que reclama Pedro Sánchez per a la sortida de la crisi per la COVID19. El parlamentari José Ignacio Echániz ha estat el que ha fet gala del discurs més dur del PP, amb insults directes de “ineptitud” a “incompetència” contra la ministra de Treball, així com acusacions al Govern de l’existència de “milers de morts i d’afectats, de les milers de famílies que han perdut als seus sers estimats per la seva insensatesa i la seva falta de diligència“.
El parlamentari del PP ha acusat la ministra de Treball (que és advocada laboralista de professió) de no conèixer “què és un ERTO” abans de ser nomenada en el càrrec. José Ignacio Echániz ha atacat “la improvisació contínua, els retards i la incapacitat” del Govern com una “autèntica calamitat i desgràcia per als més vulnerables d’aquesta societat“. El diputat ha prosseguit amb atacs a l’Executiu de “abandonar a la seva sort” als més necessitats i de “no importar-los en absolut l’ansietat dels treballadors” que no poden tramitar una baixa o un ajornament d’una quota a la Seguretat Social.
La ministra Yolanda Díaz ha lamentat la intervenció del diputat del PP, “que ha resultat més una sèrie d’insults més que una proposta política“. Així i tot, Díaz ha reiterat l’anomenada al Partit Popular a la unitat enfront d’aquesta crisi: “Uneixin-se, siguin responsables i salvin juntament amb el Govern d’Espanya i de les autonomies el futur del nostre poble“.
A les crítiques de retards en l’actuació, Yolanda Díaz ha respost a Echániz que el Partit Popular va qualificar de “alarmisme” i d’actuar “de manera precipitada” quan el Ministeri de Treball va llançar a principis de març una guia d’actuació enfront del coronavirus. A més, la ministra ha criticat que el PP ni hagi donat suport a les mesures laborals aprovades pel Govern, com la prohibició dels acomiadaments objectius pel coronavirus i el permís retribuït recuperable durant l’aturada econòmica.
Calviño rebutja que la recuperació sigui liderada per un empresari de consens
La vicepresidenta d’Assumptes Econòmics i Transició Digital, Nadia Calviño, ha rebutjat la proposat del diputat de Vox Iván Espinosa dels Esquivadors de buscar a una persona “fora de l’entorn polític per a liderar la reconstrucció del país, una figura de consens”. Calviño ha assenyalat que “suggerir que tot ho publico és sospitós i que un empresari privat seria independent i representaria l’interès general no s’ajusta a la meva experiència. Creiem que cal reforçar el que ens uneix, ho publico, jo també confio en el sector públic”.
La vicepresidenta d’Assumptes Econòmics i Transició Digital ha assegurat que estan parlant totes les setmanes amb els agents socials, empresaris i sindicats, per a posar les bases d’un pla de reconstrucció quan se solucioni la crisi sanitària.