Salvador Illa, sobre les residències ha indicat que hi haurà que treure lliçons de la pandèmia i una és la revisió de com està funcionant aquest sector, després de l’alt número de morts en residències de la tercera edat. El Govern descarta aixecar les mesures de confinament als nens mentre no es donin les “condicions de seguretat”
Salvador Illa, ministre de Sanitat, ha reconegut aquest dilluns, en ser preguntat sobre l’alt número de morts en residències de la tercera edat, que “hi haurà que treure moltes lliçons d’aquesta pandema”. Una d’elles, ha afegit, serà “la revisió de com està funcionant aquest sector“. “No vull anticipar, ara concentrem els esforços a combatre, però quan acabi caldrà treure conclusions“, ha subratllat.
El ministre de Sanitat, Salvador Illa, ha assegurat aquest dilluns que el Govern no té previst de moment aixecar les condicions del confinament dels menors. Illa ha reconegut que han rebut peticions en aquest sentit per part d’autoritats autonòmiques, però ha rebutjat que es pugui adoptar cap mesura en aquest sentit, almenys de moment.
“Som perfectament conscients de l’esforç que significa mantenir les mesures” per als menors d’edat, ha reconegut Illa en una roda de premsa aquest dilluns. El ministre ha demanat “màxima cautela i prudència” i ha assenyalat que el Govern prendrà una decisió quan tingui la informació que li permeti fer-ho. “Quan creguem que es donen les condicions de seguretat perquè es pugui prendre amb seguretat aquesta decisió, ho farem”, ha sostingut.
Per altra banda, el ministre de Sanitat, Salvador Illa, no ha descartat un desconfinament amb ritmes diferenciats segons territori o comunitat autònoma. Preguntat per la situació a les Canàries, on la pandèmia té diferent afectació a cada illa, el ministre ha afirmat que estan estudiant mesures de desescalament, sense un calendari decidit d’implementació, i que poden incloure ritmes diferents de desconfinament: “No descartem res en aquesta fase d’estudi“, ha dit. Illa també ha explicat que aquesta setmana establiran els mecanismes de treball amb els representants que han designat les comunitats autònomes per abordar el debat del desconfinament. Però ha afirmat el ministre Salvador Illa que l’objectiu que es marca el seu departament per aquesta setmana és “doblegar la corba“, un cop “assolit“, segons ha assegurat, el pic de la pandèmia de coronavirus a Espanya. Encara que ha assegurat que Espanya segueix “en fase de confinament” i nega que s’hagi iniciat cap “desescalada“, per bé que aquest dilluns “s’ha reactivat l’activitat econòmica en un nombre limitat de sectors“.
Per la seva part, el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, s’ha felicitat per l’inici del repartiment públic de mascaretes a la ciutadania per part del govern espanyol, en la jornada de retorn a la feina en bona part de l’Estat. “És conseqüència d’anar tots units“, ha destacat el ministre, que ha xifrat en 4.500 els agents que han repartit les mascaretes en diferents punts del sistema de transport públic. Demà, quan les comunitats autònomes que avui fan festa, com Catalunya, tornin a la feina, seran 6.000 els efectius i hi haurà, ha dit Marlaska, 2.100 punts d’entrega.
Segons ha anunciat el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, el president espanyol, Pedro Sánchez, començarà a reunir-se aquesta setmana “amb representants de forces polítiques i socials” per sondejar uns grans pactes d’Estat a l’estil dels Pactes de la Moncloa de 1977. “Després de vèncer el virus hem de procedir a un acord unànime de reconstrucció social i econòmica del país“, ha expressat Marlaska, si bé ha concedit que l’Espanya del 2020 “no és la dels Pactes de la Moncloa; és pluripartidista i diferent“, però ha cridat a “imbuir-se del seu esperit“.
Parlaments de la compareixença del ministre de Sanitat, Salvador Illa, i el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska
El ministre de Sanitat, Salvador Illa: “Un primer record per a qui ha sofert la malaltia. Permeten confirmar les dades conegudes en aquests últims dies que hem superat la primera etapa, aconseguir el pic. Ara la segona etapa, doblegar la corba, és l’objectiu d’aquesta setmana. S’ha reprès avui l’activitat econòmica en un número molt limitat de sectors, però seguim en confinament. L’objectiu és continuar combatent per a doblegar la corba. El desplaçament al lloc de treball, només quan està autoritzat“.
Salvador Illa: “Vam donar una guia de noves pràctiques. Hi ha tres prioritats: mantenir la distància, mesures d’higiene personal i en espais públics i privats. Quan no es pugui, usar màscara, com a recomanació“.
El ministre de Sanitat: “Aquesta tarda em reuneixo amb els consellers de Sanitat de les comunitats autònomes. Traslladarem el mateix que el president ahir als presidents. La idea que el Govern vol reforçar la comunicació amb les comunitats“. “Agraeixo l’esforç i el compliment de les mesures, que són molt dures. Cal mantenir-les“.
El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska: “Iniciem la cinquena setmana de confinament. És evident que junts es pot vèncer al virus. Avui s’ha començat a repartir màscares. Avui i demà per a les comunides on no és festiu, i demà i el dimarts per a la resta“.
Grande-Marlaska: “Després de l’adquisició de les màscares per part del Govern, amb els ministeris que han treballat, a través del Sistema Nacional de Protecció Civil, s’ha iniciat el repartiment, amb la participació de molts més actors. L’objectiu és que s’entengui la recomanació d’usar les màscares quan no es pugui seguir les directrius de la distància de seguretat, la higiene personal i de llocs públics. Hi ha hagut 1.500 punts de lliurament, 4.500 agents i voluntaris han participat en el lliurament. No hi ha hagut incidents ressenyables“. “Demà continuaran els lliuraments. En aquests termes de confinament hi haurà més de 2.000 punts de lliurament de màscares“.
El ministre de l’Interior: “Hi ha desinformacions i faules que prenen com a ganxo la COVID19, per a causar desassossec. Interior és conscient de la situació. S’han trobat almenys 200 esdeveniments de desinformació greus, com a suposades cures casolanes. Notícies falses sobre medicaments que acceleren el contagi. Informacions sobre capacitat del sistema sanitari o manipulació de documents oficials. Hem de ser acurats. La desinformació sol es contraresta amb informació veraç. Podem vacunar-nos contra la desinformació i les faules: la millor arma és no compartir informacions de les quals no coneixem la font“.
Marlaska: “Aquesta setmana seran les primeres trobades entre el president del Govern i els representants de forces polítiques i socials“.
Preguntes dels periodistes
El ministre de Sanitat, Salvador Illa, preguntat sobre les residències de majors: “Les dades de definició de morts amb coronavirus està d’acord amb la que donen l’OMS i el ECDC. Persona diagnosticada positiva i mor. Som molt seriosos referent a això. Hem demanat informació a les comunitats sobre les residències. Ara concentrem esforços a combatre el virus. Després, haurem de veure quines lliçons extreure per a prestar millors serveis“.
El ministre de Sanitat, Salvador Illa, preguntat sobre l’ús de màscares, recorda les tres prioritats i la recomanació que va explicar al principi de la seva intervenció. “Pensem i treballem perquè s’activi una producció nacional d’una màscara higiènica. La distribució ha funcionat bé aquest matí“. Sobre el còmput de morts: “Insisteixo, som molt estrictes en el recompte. Tot diagnosticat que mor és computat com un mort per COVID19. Reportem diàriament aquestes dades“.
El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska: “Tenint en compte totes les forces de seguretat, hi ha hagut una mica més de 650.000 denúncies per desobediència en relació a la qüestió de les limitacions a la mobilitat. Aquestes són remeses a les Delegacions de Govern, que eleva la proposta de sanció. S’estan fent les propostes de sanció, pels mitjans de comunicació oficial. No segueixo la quantitat dels diners que es recaptarà, no és l’objectiu“.
El ministre de Sanitat, Salvador Illa, preguntat sobre la relaxació de mesures per a la sortida al carrer dels nens: “Hi ha hagut plantejaments que se’ns han fet arribar. Actuarem amb màxima cautela. Quan creguem que es donen les condicions de seguretat, la prendrem. Sent conscients del grau de sacrifici que comporta, pensem que per prudència, cal mantenir aquesta mesura“.
El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska: “S’ha mantingut un nivell uniforme d’incompliments, un molt baix. Va haver-hi un lleu increment, però tornem a les taxes baixes. Un incompliment ja és molt, està en risc la salut de tots“.
El ministre de Sanitat, Salvador Illa, preguntat sobre l’estudi de seroprevalencia: “Ho farem el més ràpid possible, però sense minvar la qualitat. Crec que en els pròxims dies començarem, i hi haurà resultats en dues o tres setmanes“.
El ministre de Sanitat, Salvador Illa: “No estem en condicions de donar cap data [de la desescalada]. Hi ha molts models, serem cautelosos, analitzant dia a dia. Sempre en base en l’evidència científica. Hi ha moltes zones d’incertesa. L’esforç col·lectiu ha d’administrar-se amb cautela“.
El ministre de Sanitat, Salvador Illa, preguntat sobre on estan ocorrent els contagis en aquests moments: “Els centres de contagi pensem que pot donar-se en els propis domicilis. Per això insistim que els símptomes han de comunicar-se immediatament. El segon focus rellevant són les residències de majors. Després altres llocs on hi ha circulació de persones“.
El ministre de Sanitat, Salvador Illa, preguntat sobre els test: “Pensem que una estratègia important és que quants més test, millor. Fem uns 20.000 diaris, treballem per a fer créixer aquesta xifra. Són les comunitats les que administren aquests test, seguint els protocols. Quan hi hagi més disponibilitat de PCR s’obrirà el ventall“.
El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska: “Aquesta setmana s’iniciaran els contactes del president del Govern. És important recordar que des de fa setmanes el president ressenya la importància d’aquests acords. Sobre els lideratges, avui hem escoltat declaracions del senyor Casat, dient que acudirà a la crida del president per a parlar de la reconstrucció. És positiu que el cap de l’oposició reconegui que acudirà. Entenc que és per la necessitat d’involucrar-se en la reconstrucció“.
El ministre de Sanitat, Salvador Illa, preguntat sobre el confinament, especialment dels nens: “Espanya és un dels paises d’Europa, potser el més, amb les mesures més estrictes. S’ha fet per prudència. Valorem prendre mesures dràstiques, que augmentem després. Hi ha dos col·lectius, nens i adults que podrien fer esport que no tenen permesa l’activitat. Hem preferit actuar amb la màxima cautela i prudència“.
El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska: “El tancament temporal de les fronteres europees es mantindrà mentre sigui necessari. També hi ha controls interns“.
El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska: “En els pròxims dies hi haurà proveïment en farmàcies per a l’adquisició. L’important, no obstant això, són les tres prioritats: distància social, higiene personal i la higiene espacial. La màscara és una recomanació per a supòsits molt concrets“. Sobre la recaptació derivada de les sancions: “La destinació dels diners de les sancions, dins de les possibilitats del Tresor Publico, es determinarà quan sigui possible“.
El ministre de Sanitat, Salvador Illa: “Respecte a l’estat de salut dels membres del Govern, no hi ha novetats ressenyables. Respecte als proveïdors de màscares: les màscares arriben, i els procediments de contractació compleixen uns estàndards alts“.
El ministre de Sanitat, Salvador Illa, preguntat pel confinament insular: “Estem en la segona etapa, la de doblegar la corba, efectivament. Seguim en el confinament, insisteixo. En tot el conjunt d’Espanya. Estan les mesures de desescalament en fase d’estudi, alguna cosa que és un procés, amb una nova normalitat. En aquesta fase no descartem res. No vull que es dedueixi que hi haurà un desescalament territorialtizat. Remenem opcions. Volem fer-ho amb el consens de les comunitats“.