El percentatge de curats continua creixent: ja suposa el 34% del total de casos notificats. Sanitat admet que encara no té “clars” els criteris per al desescalat: “Serà un procés complex i nou per a tots“.  Les detencions per saltar-se les mesures de confinament en l’inici de la Setmana Santa creixen un 4%

Només en les últimes 24 hores, 4.000 persones amb coronavirus s’han recuperat a Espanya. Ja són més de 52.000 els malalts que han rebut l’alta, segons les dades aportades en roda de premsa per la cap de l’Àrea del Centre de Coordinació de Alertas i Emergències Sanitàries, María José Sierra. Tots ells suposen el 34% del total de casos notificats, el major percentatge registrat fins ara.

Sierra també ha assenyalat que l’increment diari de casos segueix estabilitzat en el 4% mentre el nombre de casos hospitalitzats i en UCI es manté en el 3%.

El Ministeri de Sanitat continua treballant en l’estudi de les mesures per a iniciar el desescalat de les restriccions establertes per l’estat d’alarma. La cap del Centre de Alertas i Emergències Sanitàries, María José Sierra, ha explicat que “ningú té els criteris clars” encara i ha anticipat que serà “un procés complex, compartit i molt nou per a tots”. “Ningú tenim experiència sinó un continu observar cada dia”, ha dit Sierra, que ha subratllat que el Govern “està treballant de manera intensa” amb “experts” per a perfilar aquestes mesures.

De moment, la previsió confirmada pel Govern és que l’estat d’alarma mantindrà intactes les restriccions almenys fins al 26 d’abril. Només hi ha una excepció i és la paralització de l’activitat (excepte l’essencial) decretada fins a aquest 9 d’abril, que no es prorroga i es reprèn aquest pròxim dilluns.

Les detencions per saltar-se les mesures de confinament en l’inici de la Setmana Santa creixen un 4%

Policia i Guàrdia Civil han practicat en les últimes 24 hores, coincidint amb l’inici de la Setmana Santa, 113 detencions, a penes un 4% més que un dia abans, segons les dades aportades pels portaveus de tots dos cossos del grup de tècnics del Govern que coordinen la lluita contra el coronavirus.

La Benemèrita ha tramitat 6.373 denúncies i els agents de Policia Nacional 5778 actes. Els controls s’han intensificat amb “helicòpters i drons” que permeten augmentar “el nombre d’identificacions perquè en aquesta Setmana Santa atípica no es duguin a terme de desplaçaments a segones residències o activitats no permeses”, ha advertit el cap de l’Estat Major de la Guàrdia Civil, José Manuel Santiago Marín.

José Ángel González, director operatiu de la Policia, ha informat de la detenció de nou persones a Mèrida “simulant una processó pels carrers de la localitat”. Alguns anaven “abillats amb disfresses” i estaven gravant l’escena.

Parlaments a la compareixença dels responsables tècnics de la crisi després del comitè de gestió del coronavirus que s’ha reunit en La Moncloa

La doctora María José Sierra, del Centre de Coordinació de Alertas i Emergències Sanitàries, actualitza les xifres: “Hi ha 683 morts més i hi ha un 34% de recuperats (dins del total de notificats). Igual que ahir, continua la tendència descendent en casos, hospitalitzats i ingressats en UCI. Les anàlisis ens mostren que la taxa està disminuint de manera general en totes les comunitats“.

Miguel Ángel Villarroya, cap de l’Estat Major de la Defensa: “Es mantenen les actuacions de l’operació Balmis. Hi ha hagut 190 desinfeccions en residències, més de 3.100. El vaixell Galícia té previst arribar a Ceuta aquesta tarda, després d’haver recalat a Melilla. Vull destacar el primer trasllat de malalts en llocs que no són la Comunitat de Madrid, concretament a Tenerife. M’agradaria cridar l’atenció sobre el treball de l’hospital Gómez Ulla, a Madrid. Avui més de 170 metges dels més de 300 que conformen la plantilla atenen pacients del Covid-19. S’ha quadruplicat la quantitat d’UCI fins a les 32“.

José Manuel Santiago, general de brigada i cap de l’estat major de la Guàrdia Civil: “Gràcies a tots els que formen part dels serveis essencials. 39.000 agents han prestat servei. Hi ha hagut 174.000 identificacions, 6.300 denúncies i 29 detencions. La seva activitat s’ha complementat amb l’ús d’helicòpters o drons. Hi ha qui no segueix les mesures: a Cadis una persona va intentar saltar-se un control. Havia estat denunciat en set ocasions per no haver complert el confinament“. Santiago refereix la protecció de les víctimes de tràfic de persones o un dispositiu de col·laboració amb les autoritats iberoamericanes.

José García Molina, subdirector general de logística de la Policia Nacional: “Ni l’estat d’alarma ni el confinament afectaran la lluita de la Policia Nacional contra la violència de gènere. Hi ha hagut 84 persones detingudes, 1.624 des que va començar. Hi ha hagut en total més de 115.000 aixecament d’actes“. Es refereix Molina a recerques per a acabar amb la ciberdelencuencia.

María José Rallo del Olmo, secretària general de Transports: “Poques novetats, són dades similars als dies anteriors, en una atípica Setmana Santa. Rodalia, amb dades similars. [Els serveis de] Renfe van ser usats per 1.436 persones, un increment sobre les dades de la setmana passada, que solia haver-hi uns mil viatgers diaris. En transport aeri seguim en 313 operacions. Hi ha hagut 120 vols de càrrega per a importar material sanitari en aquestes setmanes. Hi ha un mínim repunt d’entrada de vehicles lleugers en les grans ciutats, sobre el 2%. Avui per primera vegada dono dades de la DGT: dilluns passat de mitjana, dins de les ciutats, es va reduir el trànsit dins de les ciutats sobre el 78% respecte al dia equivalent de l’any passat. La setmana passada estàvem en el 81%. Es veu un petit repunt. Ha de mantenir-se la disciplina“. Rallo es refereix als tres trens medicalitzats preparats i que es preveu el retorn de 3.000 espanyols a l’estranger en els pròxims dies.

María José Sierra, sobre l’estudi de proves a la població espanyola: “L’estudi de seroprevalencia, que vol veure quin percentatge ha passat la malaltia i quina capacitat hi haurà per a prendre mesures. La grandària mostral s’estudia amb l’INE, experts a dissenyar aquest tipus d’estudis. No és el primer estudi d’aquest tipus que es fa al país. S’ha dissenyat amb rigor. Es contactarà amb les persones, serà voluntària la participació. El disseny el fan experts“.

María José Sierra, preguntada sobre les residències i la volta al treball: “Morts en residències és una inforamción sol·licitada a les comunitats. L’estem recollint, hi haurà un informe, que encara no està tancat. Sobre la volta dels treballadors a partir del dilluns… cal tenir en compte que aquestes mesures eren per a garantir que les UCI no se saturessin. Tornem a una situació que ja estava donant resultats, i es treballa amb les empreses perquè els qui treballin de nou mantingui el distanciament i la higiene. Vigilem sempre el que està passant“.

María José Sierra: “Els estudis de seroprevalencia estudien veure una mostra representativa de la població. La majoria de les persones amb les quals es contacti estaran asimptomàtiques, com la majoria de la població. Es valorarà el seu estat. Això està en el disseny de l’estudi“.

Miguel Ángel Villarroya, cap de l’Estat Major de la Defensa: “Les Forces [Armades] van on se’ns requereix i quan se’ns requereix. Prec que se’ns mantingui fos de la confrontació política“.

La doctora María José Sierra, del Centre de Coordinació de Alertas i Emergències Sanitàries: “El desescalat és molt complex, ningú en el món té les solucions ni els criteris clar. Es treballa amb experts, també a la UE. No és una cosa rígida, hi ha molts factors. Sabem que la detecció precoç i l’aïllament és una peça clau. En això es treballa. Puc dir que veiem tots els escenaris. No hi ha respostes clares“.

José Manuel Santiago, general de brigada i cap de l’estat major de la Guàrdia Civil: “Es van interceptar ahir molts vehicles, però només 3.000 incomplien les mesures del confinament“. Rallo: “Hi ha hagut molts vídeos fent referència a embussos, però són derivats dels controls“.