La PACC denuncia que a la capital del Maresme hi ha desenes de famílies que no disposen d’aigua corrent a casa seva, en plena situació d’estat emergència sanitària amb estrictes mesures d’higiene i el tancament de les fonts de la ciutat. Per la seva part Aigües de Mataró envía un comunicat indicant una decisió estava motivada per la recomanació del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, però que tornen a estar obertes, tot i que es manté la recomanació general de no utilizar-les. Pel que fa a les families afectades, des de l’Ajuntament ens han informat que són 7 famílies i que ja están Serveis Socials gestionan-lo

El passat dilluns la PACC denunciava que 24 famílies afectades de la plataforma no disposaven d’aigua corrent en plena alerta sanitària. A dia d’avui, més desenes de famílies de Mataró que tenen la mateixa problemàtica s’han posat en contacte amb la PACC. Moltes d’elles amb menors, nadons i algunes dones embarassades que no disposen d’aigua corrent a casa seva.

Des de la Plataforma s’ha advertit dues vegades d’aquesta situació propiciada per l’Ajuntament de Mataró i l’empresa Aigües de Mataró en un intent sense èxit de trobar una solució. Ara per ara, l’Administració afirma que no s’ha activat cap pla específic per solucionar aquesta situació extraordinària i d’emergència sanitària col·lectiva, convidant la PACC al procediment ordinari, que triga un mínim de 2 mesos en poder-se completar.

A més, i de forma inexplicable, l’Ajuntament de Mataró ha tancat moltes de les fonts públiques de la ciutat, l’únic recurs que tenien aquestes famílies de tenir aigua a les seves llars exposant-les a ser contagiades i multades.

La PACC exigeix a l’Ajuntament de Mataró que actuï d’una vegada i solucioni aquesta emergència humanitària que afecta a tantes famílies vulnerables de la ciutat.

Comunicat d’Aigües de Mataró

Des d’Aigües de Mataró hem rebut un comunicat en el que diuen que en relació a les informacions aparegudes durant el dia d’ahir amb motiu del tancament de bona part de les fonts públiques, l’Ajuntament de Mataró i la companyia municipal Aigües de Mataró puntualitzen:

  1. Mataró té 198 fonts de boca a la via pública gestionades per l’empresa municipal Aigües de Mataró. Ahir es va procedir a tancar 148 d’aquestes, moltes d’elles situades en parcs i zones on en aquests moments està prohibida la circulació de persones. 50 es van mantenir obertes.
  2. Aquesta decisió estava motivada per la següent recomanació del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya: “Pel que fa a les fonts públiques, atès que són instal·lacions on pot haver més contacte amb les mans o la boca, es recomana indicar que no s’utilitzin mentre duri aquesta crisi sanitària o, en els casos que sigui possible, deixar-les sense funcionament i adoptar mesures per evitar-hi l’accés”.
  3. A dia d’avui s’ha decidit tornar a obrir totes les fonts de la via pública per garantir l’abastiment en cas de necessitat, tot i que es manté la recomanació general de no utilitzar-les.
  4. Aigües de Mataró va ser pionera al 2012 en la posada en marxa de les primeres mesures socials per garantir el subministrament d’aigua a les famílies amb pocs recursos econòmics, creant el Fons Social i la Tarifa Social. Des de 2016, l’Ajuntament i Aigües de Mataró disposen d’un protocol que regula els mecanismes d’acció social per afrontar les diferents situacions vinculades amb la pobresa energètica i vulnerabilitat econòmica, amb l’objectiu de garantir-ne el servei. Aquest protocol facilita la contractació provisional del subministrament d’aigua (comptadors socials) a les persones en situació de risc d’exclusió residencial que ho sol·licitin i compleixin els requisits. Des del 2016 s’ha tramitat i instal·lat comptador social a 115 famílies.
  5. D’altra banda, l’Ajuntament de Mataró té cura dels col·lectius més vulnerables i ho fa a través del Servei de Benestar Social. El contacte per a les persones que es troben amb necessitats urgents durant el confinament és el següent:Avinguda de Josep Puig i Cadafalch, 101 (de dilluns a divendres de 9 a 14 h)
    Telèfon: 93 758 23 01
    Correu electrònic: consultaserveissocials@ajmataro.cat

D’altre banda ens han informat que les families que estaven sense aigua, abans de l’estat d’alarma eran 7 i que Benestar Social ja estaven fent els tràmits pertinents.