Ahir es va aprovar un Reial Decret per pendre mesures per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID19, en matéria d’habitatge. Entre altres mesures destaca la de l’establiment d’ una bonificació del 30% de la renda per a aquelles unitats familiars allotjades en el parc públic que hagin vist disminuïts els seus ingressos com a resultat de la situació generada pel COVID-19

Davant les dificultats que poden afectar a persones que resideixen en habitatges municipals però molt particularment a persones arrendatàries d’un lloguer privat o persones propietàries del seu habitatge que tenen pagaments pendents per culpa d’haver veure reduït el seus ingressos a conseqüència de la crisi sanitaria del COVID19.

Per tot això l’Ajuntament ha tret un decret en el que posen el correu electrònic habitatge@ajmataro.cat a disposició d’aquelles persones que, de resultes de la crisi sanitària provocada pel COVID19, tinguin problemes per a fer front al pagament del seu habitatge. L’objectiu és el d’oferir informació, assessorament i suport en relació a recursos disponibles o en relació a aquelles mesures que eventualment s’estableixin per part de les diferent administracions competents en relació a la matèria. Igualment, per a consultes inajornables es posa a disposició també el telèfon 637 470 461, en horari de dilluns divendres de 10:00 a 13:00, o per mitjà de la bústia de veu.

Des de l’Ajuntament asseguren la col·laboració entre el Servei d’Habitatge, l’Oficina Local d’Habitatge de PUMSA, el Servei de Benestar Social i l’ Oficina de Mediació, Civisme i Convivència, per a garantir la correcte atenció a les persones afectades per a aquesta situació.

L’empresa municipal PUMSA l’establiment d’una bonificació del 30% de la renda per a aquelles unitats familiars allotjades en el parc públic que hagin vist disminuïts els seus ingressos com a resultat de la situació generada pel COVID19. La bonificació haurà de tenir un caràcter excepcional i una durada màxima de 4 mesos (des d’abril a juliol 2020 ambdós inclosos). Si la situació persisteix caldrà valorar altres formes de bonificació pel circuit ja existent.

El requisits exigibles a les persones sol·licitants hauran de ser els següents:

  • Unitat familiar: acreditar una disminució dels ingressos com a conseqüència de la situació viscuda durant l’estat d’alarma per al brot de COVID19 (reducció de sou per expedients de regulació temporals d’ocupació (ERTO), o qualsevol altre mitjà de prova admès en dret que ho justifiqui.
  • Empresari o professional: reducció dels seus ingressos en un percentatge 75% per qualsevol medi de prova admès en dret o si cessa l’activitat, el certificat de declaració de cessament d’activitat emès per l’Agència Estatal de l’Administració Tributària.

La bonificació haurà de sol·licitar-se per mitjà de l’Oficina Local d’Habitatge o en el correu electrònic pumsa@pumsa.cat mentre aquesta romangui sense atenció presencial.

Per altre banda, des de l’Ajuntament estudiaran i impulsaran la creació d’un Servei d’Intermediació en Deutes d’Habitatge a Mataró per a actuar preventivament en les situacions de risc de pèrdua de l’habitatge que sorgeixin a partir de l’impacte de la crisi sanitària provocada pel COVID19.

També sol·licitaran a la Generalitat de Catalunya i al Govern espanyol que habilitin de forma urgents mesures per a pal·liar el risc de pèrdua de l’habitatge de persones que s’hagin vist afectades pels impactes econòmics de la crisis del COVID19, en matèria de lloguer.

En particular l’Ajuntament sol·licitará a la Generalitat de Catalunya que reforci els instruments de suport al pagament del lloguer tant pel que fa els ajuts al pagament del lloguer com, especialment, com a les prestacions econòmiques d’especial urgència per l’habitatge.

Finalment apel·len a la solidaritat de les persones arrendadores i arrendatàries d’habitatges de lloguer privat de la ciutat de Mataró, per que busquin acords que assegurin la continuïtat i de la viabilitat dels contractes de lloguer, amb la finalitat de la no pèrdua de l’habitatge.

Document: Decret de mesures per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19,
en materia d’habitatge

Carta al conseller Calvet

En aquesta línia, l’alcalde de Mataró, David Bote, i la regidora d’Habitatge i sòcia de govern, Sarai Martínez, han enviat una carta al conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, on se li demana que reforci els instruments de suport al pagament del lloguer tant pel que fa els ajuts al pagament del lloguer com, especialment, a les prestacions econòmiques d’especial urgència per l’habitatge.

En l’escrit també es demana que es reforci el paper de l’Ofideute en la intermediació tant amb grans tenidors com amb petits propietaris particulars i que es doti de més capacitat als municipis, per mitjà dels instruments de treball conjunt amb la Generalitat de Catalunya com són les Oficines Locals d’Habitatge, per a atendre el previsible augment de demandes de suport.

Document: Carta al conseller de Territori i Sostenibilitat Damià Calvet