El Pla Bàsic d’Emergències, emmarcat en el Document Únic de Protecció Civil que inclou tots els riscos que afecten al municipi, està activat des del 13 de març en fase d’emergència 1. L’alcalde, David Bote, ha signat un decret que prorroga l’activació i permet mantenir les mesures organitzatives necessàries per garantir la continuïtat dels serveis essencials de la ciutat i protegir la salut dels ciutadans

La fase d’emergència 1 està en consonància amb l’estat d’alarma declarat el 14 de març pel Govern de l’Estat –que posteriorment l’ha prorrogat fins al 12 d’abril–  per tal d’afrontar la situació d’emergència sanitària provocada pel coronavirus i la seva malaltia associada, la COVID-19.

L’activació de la fase d’emergència 1 municipal es prorroga en les mateixes condicions vigents des del 14 de març i mentre duri l’actual crisi sanitària amb l’objectiu de seguir gestionant-la.

També es prorroguen la declaració dels serveis públics essencials per a la gestió de l’emergència; la facultat d’establir les mesures organitzatives necessàries per garantir la continuïtat d’aquests serveis i protegir la salut dels ciutadans i dels propis treballadors; així com el règim especial de permisos per a aquells treballadors no pertanyents als serveis essencials.

Tanquen una perruqueria ‘clandestina’ a Mataró que seguia atenent clients a porta tancada

Segons informa el Capgròs, la Policia Local de Mataró ha denunciat fins aquest dimarts, dia 31, un total de 806 veïns per desobeir el reial decret de l’estat d’alarma i no respectar el confinament. Durant aquestes dues setmanes d’aplicació, els agents s’han trobat amb casos ben curiosos​, tal i com relata a l’ACN el sotsinspector Juan Manuel García Moyano. Per exemple, el d’una perruqueria clandestina, que continuava treballant a porta tancada fins a aquesta setmana. Els clients hi accedien picant a la persiana i entrant per una porta lateral. La Policia Local va actuar arrel d’una denúncia dels veïns i van enxampar in fraganti el perruquer amb dos clients.

Moyano detalla que la picaresca dels infractors és molt variada i per això la pressió està cada vegada més diversificada. Aquesta setmana, per exemple, els policies van fer tornar una dona a casa seva quan viatjava en autobús amb l’argument de visitar un locutori a l’altre extrem de la ciutat per tramitar l’anul·lació d’un bitllet d’avió. Un altre agent va denunciar un home que es justificava dient que anava a una farmàcia, però quan se li va requerir la documentació, els agents van comprovar que l’home no vivia a Mataró i l’home no va poder justificar el perquè de la urgència del seu viatge des d’un altre municipi.

Més de 800 denúncies per no respectar les normes de confinament

La majoria dels 806 casos són denuncies administratives a persones que circulaven a peu o amb el seu vehicle sense causa justificada, tot i que també s’han donat quatre casos de denúncies judicials per desobediència. En total, durant les primeres dues setmanes de l’estat d’alarma, la Policia Local ha fet un total de 8.224 identificacions. Des de la Policia Local constaten que es tracta d’una part “petita” de la població i assegura que la col·laboració i sensibilització ciutadana va a més a mesura que passen els dies. Fins i tot, diu, hi ha ciutadans que “demanen perdó” després de ser denunciats.

Historial de les denúncies per l’estat d’alarma a Mataró

En els darrers dies s’ha denunciat a una desena de persones per incomplir les restriccions municipals a l’hora de treure a passejar els gossos. El consistori permet que només surti una persona a treure l’animal al carrer i que ho faci a un màxim de 200 metres de casa seva. Pel que fa a sancions a comerços, s’han denunciat un total de 58 establiments per obrir sense permís o bé fer-ho fora de l’horari establert. La majoria de sancions (48) es van imposar el primer cap de setmana de vigència del reial decret, mentre que les altres deu s’han repartit en les dues últimes setmanes.

Segons ha informat al Capgròs el sotsinspector de la Policia Local: “Encara hi ha persones insolidàries“. De mitjana, es posen cada dia una seixantena de denúncies per tots aquests motius, tot i que l’actitud dels infractors, destaca la policia, és bona: “Resistència no n’hi ha, hi ha excuses. La gent és molt sensible quan se’ls enxampa i ho assumeixen”, explica l’agent. García Moyano relata que també s’han donat situacions curioses. La més habitual és que la gent demani fins i tot disculpes als mateixos agents que els estan denunciant per haver sortit de casa sense motiu. “Cada vegada hi ha més persones sensibilitzades”, assegura Juan Manuel García Moyano.

L’Hospital de Mataró acumula 22 morts per coronavirus

S’eleven a 22 els morts per coronavirus a l’Hospital de Mataró. En les últimes 24 hores han perdut la vida 5 persones a causa de la pandèmia, que dia a dia guanya terreny a casa nostra. La xifra d’ingressats baixa lleugerament fins als 156, 10 menys que el dia anterior, d’aquests 24 es troben a l’UCI. Pel que fa als professionals en aïllament aquests són 88, 1 menys que el dia anterior, i tots ells es troben aïllats per dos supòsits: per haver estat en contacte amb un pacient positiu sense l’equip de protecció individual, o per haver presentat símptomes. En paral·lel i a mesura que passen els dies també augmenten el nombre d’altes donades, ja són 39, 10 més que el dia anterior.

Iniciatives ciutadanes proveeixen material sanitari

Segons informa Mataró Audiovisual, aconseguir que tothom tingui mascareta i que el personal sanitari pugui treballar en les millors condicions possibles. Aquestes premisses s’han convertit en norma per molts mataronins, que, en allò que poden, estan ajudant a proveir de materials al personal sanitari i a totes aquelles persones que ho necessitin. Una d’aquestes iniciatives la porten un grup de maresmencs que estan creant protectors amb impressores en 3D. Gràcies a la seva pròpia inversió i donacions han pogut comprar 3 impressores que creen aquest material que va destinat a l’Hospital de Mataró, així com a una dotzena d’entitats, com CAPs, clíniques, Hospitals o particulars. Qui vulgui col·laborar-hi, ho pot fer a través del seu correu electrònic, 3droombarcelona@gmail.com.

Una altra idea ha sorgit de l’empresa Güell Consulting, on des de la marca OpenTiendas han creat, també en impressió 3D, unes peces que redueixen el risc de contagi. Risc que pot sortir, per exemple, quan s’obre una porta o es pitja el botó de l’ascensor.

I finalment, una tercera iniciativa és la de la Marta Ros. Des del taller Sis Didals, situat al carrer Argentona, està col·laborant de dilluns a divendres amb empreses que els han encarregat la confecció de mascaretes. Els caps de setmana tampoc paren, ja que en segueixen fent per tot aquell que les necessiti.

L’emprenedoria i la voluntat de ser partícip i útil durant la crisi del coronavirus s’està convertint en un dels pilars de molts mataronins i maresmencs.