L’Ajuntament ha fet un decret per posar en funcionament mesures de coordinació, assistència i reforç a la protecció als col·lectius de persones dependents i vulnerables durant el temps en que estigui vigent l’estat d’alarma. Reforçar els serveis Serveis d’Assistència Domiciliària i de Teleassistència; reorganitzar els serveis de Menjador Social i de Gent Gran; garantir la prestació del serveis del Centre de Suport Alimentari; organitzar la prestació del Servei d’Atenció Social; establir, per mitjà del Centre d’Informació i Recursos per a les Dones, canals segurs per facilitar vies de comunicació i suport a les dones que ho necessitin; organitzar en col·laboració amb les Oficines de Farmàcia de la ciutat un sistema per fer arribar la medicació a les persones grans soles; mantenir comunicació permanent amb el sistema de Salut i Social; fer arribar a les famílies dels infants que disposaven de beques menjador; atendre a les persones sense llar; elaborar materials divulgatius per a promoure hàbits saludables i propostes d’activitat física; col·laboració i coordinació centralitzada del voluntariat amb les entitats de la ciutat; bonificació del lloguer per les unitats familiars allotjades en el parc públic que hagin vist disminuïts els seus ingressos pel brot del COVID19; i adopció de mesures per ajornar els terminis de pagament sense recàrrec i, amb la no suspensió del servei d’aigua per manca de pagament a les famílies o empreses, per part d’Aigües de Mataró
Ha data d’avui l’Ajuntament ha signat un decret per posar en funcionament mesures de coordinació, assistència i reforç a la protecció als col·lectius de persones dependents i vulnerables durant el temps en que estigui vigent l’estat d’alarma.
Atesa la situació d’alarma decretada pel Govern de l’estat mitjançant reial decret 463/2020, de 14 de marc.
Vist el Decret d’Alcaldia 2081/2020, de 13/03/2020, pel qual es resol activar la fase d’emergència 1 del Pla Bàsic d’Emergències Municipal per tal de garantir la continuïtat dels serveis essencials de la ciutat, de manera immediata i durant el període de quinze dies de l’activació per malalties transmissibles emergents amb potencial d’alt risc.
Vista la relació de serveis municipals declarats essencials per l’esmentat decret d’Alcaldia i pel decret 2092/2020, de 16/03, i la facultat que s’atorga a la Gerència, els caps d’àrea, directors i caps de servei, a establir les mesures organitzatives de contingència necessàries per garantir la continuïtat dels serveis públics essencials i protegir la salut dels ciutadans i dels propis treballadors municipals.
Atès que s’han posat en funcionament diferents mesures de coordinació i assistència en relació a la prestació de serveis bàsics assegurant la protecció de la salut pública i a fi de mantenir i reforçar la protecció als col·lectius de persones dependents i vulnerables durant el temps en que estigui vigent l’estat d’alarma, es fa necessària l’adopció de les mesures que s’acorden a continuació, per garantir la correcta atenció de les persones usuàries en els serveis i recursos que es detallen.
En virtut de les competències que tinc conferides per la legislació vigent,
Han resolt que:
- Reforçar els Serveis d’Assistència Domiciliària i de Teleassistència per a donar servei a totes aquelles persones que ho puguin necessitar com a conseqüència del tancament de centres de dia i altres serveis socials i vetllar perquè el servei es presti en les degudes condicions de seguretat.
- Reorganitzar els serveis de Menjador Social i de Gent Gran per, en el primer cas adaptar-se a les mesures sanitàries i evitar proximitat entre els assistents i, en l’altre, per lliurar els àpats a domicili en els casos que sigui necessari en col·laboració amb les entitats del Tercer Sector.
- Garantir la prestació del serveis del Centre de Suport Alimentari, organitzant els lliuraments per mitjà de lots en funció del número de membres de les famílies a fi d’evitar el contacte personal i incorporar la distribució a domicili de lots per a unitats de convivència confinades i adults de col·lectius de risc sense xarxa, i també per a famílies monoparentals amb nadons sense transport propi.
- Organitzar la prestació del Servei d’Atenció Social de forma principalment telefònica, i mantenir els equips de treball per torns per assegurar l’atenció social urgent. Es crea una bústia per atendre consultes de forma telemàtica, i s’elabora un protocol per a la prevenció de situacions de conflicte i violència en famílies en situació de risc social, mitjançant suport psicològic.
- Establir, per mitjà del Centre d’Informació i Recursos per a les Dones, canals segurs per facilitar vies de comunicació i suport a les dones que ho necessitin.
- Organitzar en col·laboració amb les Oficines de Farmàcia de la ciutat un sistema per fer arribar la medicació a les persones grans soles que tenen dificultats per desplaçar-se al centre de salut i a la farmàcia.
- Mantenir comunicació permanent amb el sistema de Salut i Social per oferir la col·laboració i el suport de l’ajuntament a les necessitats extraordinàries d’aquests serveis a la nostra ciutat, en la mesura de les possibilitats en cada moment.
- Fer seguiment del decret d’Alcaldia 2196/2020, de 23 de març, per fer arribar a les famílies dels infants que disposaven de beques menjador les targes moneder que el departament de Benestar Social de la Generalitat ha posat a disposició.
- Atendre a les persones sense llar, habilitant la masia de Can Boet com a Centre per acollir persones sense llar en previsió de confinaments, preveient espais complementaris si fos necessari. Amb Creu Roja s’ha activat una unitat mòbil per a detectar aquestes persones en els punts on habitualment hi són presents.
- Elaborar materials divulgatius per a promoure hàbits saludables i propostes d’activitat física, i difondre per tots els mitjans a l’abast les obligacions i les recomanacions a la ciutadania durant la situació d’emergència.
- Per a portar a terme aquestes accions i d’altres que en cada moment calgui articular, des de l’ajuntament i per mitjà de l’Agència de Suport i Serveis a les Entitats amb una coordinació centralitzada del voluntariat que s’ofereixi a col·laborar en aquesta situació d’emergència, assignant-lo a les diferents tasques que siguin necessàries en col·laboració amb les entitats de la ciutat.
- Les unitats familiars allotjades en el parc públic que hagin vist disminuïts els seus ingressos com a resultat de la situació generada pel brot de COVID-19, podran optar a una bonificació del lloguer. Per fer-ho, caldrà que acreditin aquesta condició i que ho sol·licitin a l’Oficina Local d’Habitatge. En funció de l’evolució de la situació d’emergència s’acordaran altres mesures per a donar resposta a necessitats habitacionals.
Mentre l’Oficina Local d’Habitatge romangui tancada per les mesures contra la transmissió del Coronavirus, s’oferirà informació sobre aquesta bonificació per mitjà del correu pumsa@pumsa.cat. L’Ajuntament informarà i assessorarà de les mesures decretades per les diferents administracions o qualsevol altre dubte que es tingui en matèria d’habitatge mitjançant el correu habitatge@ajmataro.cat - La companyia Aigües de Mataró SA també farà front a la crisi del coronavirus amb l’adopció de mesures per ajornar els terminis de pagament sense recàrrec i, amb la no suspensió del servei d’aigua per manca de pagament a les famílies o empreses mentre se sostingui l’estat d’alarma. Aquestes mesures s’afegeixen a les ja decretades per la Generalitat de Catalunya respecte al cànon de l’aigua.