L’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF) del Ministeri de Foment ha començat els treballs de protecció de les vies del tren en el tram Mataró-Cabrera de Mar. L’objectiu principal és consolidar i reparar les proteccions d’escullera existents i pal·liar els efectes que els temporals marítims provoquen al servei de trens de la línia Barcelona-Mataró-Maçanet

L’actuació s’ha considerat prioritària per la reiteració d’episodis que provoquen problemes importants tant a la infraestructura ferroviària com a les instal·lacions de seguretat i senyalització (interrupcions parcials o totals per inundacions i afectacions als sistemes d’electrificació i instal·lacions de seguretat i comunicacions), motivats per l’impacte de l’onatge sobre les vies en un punt en què el traçat discorre pràcticament al costat del mar.

Els treballs pretenen reparar els danys causats, minimitzar aquestes afectacions i que les condicions climàtiques adverses no generin més efectes nocius sobre la plataforma i les instal·lacions ferroviàries en una zona molt sensible. Les actuacions compten amb un pressupost de 12.865.000 euros (sense IVA) i un termini d’execució estimat de 9 mesos, i es concentren a reparar la protecció ja existent enfront dels temporals. Adif ja està habilitant l’espai que servirà de pas per als camions, que accediran a l’escullera des del final de la platja de Ponent.

S’actuarà en més de 2,2 km de la línia, concretament en el tram entre Mataró i Cabrera de Mar, i els treballs es duran a terme sense afectar les circulacions de les línies R1 i R11 de Rodalies.

L’actuació s’executa en coordinació amb la Direcció General de la Costa i del Mar, dependent del Ministeri per a la Transició Ecològica, organisme amb el qual Adif seguirà gestionant l’execució de noves actuacions similars en l’àrea del Maresme.

Descripció dels treballs

En el tram on s’actua es restituirà i reforçarà la secció existent mitjançant dues capes d’escullera de 4,00 a 5,50 Tn recolzades en un filtre de dues capes d’escullera de 0,20 a 0,25 Tn integrades en una estructura de nucli que descansa al seu torn sobre l’escullera existent. Aquesta solució evita qualsevol tipus de fonamentació en el llit marí.

De forma paral·lela, es contemplen un altre tipus de mesures sobre la infraestructura com tractaments de reforç mitjançant micropilots per preservar l’estabilitat estructural del terraplè, i la reparació de l’escullera existent per incrementar els paràmetres de retorn en situacions d’ultrapassament per a cabals superiors a 5 litres per segon i metre.

Així mateix, s’establiran mesures preventives addicionals, que inclouran la definició de llindars que permetin establir restriccions de trànsit amb caràcter preventiu en base a les dades d’alertes proporcionades per l’AEMET.

També s’inclou una instrumentació de la plataforma ferroviària que permeti controlar l’estabilitat de la mateixa mitjançant la col·locació d’inclinòmetres i claus d’anivellament, abans, durant i després de l’execució dels treballs. Aquesta actuació, a més, evita afectacions estructurals sobre el propi terraplè situat al costat del traçat ferroviari.