La substitució de la T-10 per la nova T-Casual, més cara i d’ús unipersonal, la continuïtat de Mataró en la zona tarifària 3 i la saturació en hores punta dels autobusos interurbans que connecten amb Barcelona són els principals arguments de l’Ajuntament per oposar-se al canvi de tarifes. Recordem que ja fa una setmana la Coordinadora Preservem el Maresme va criticar que “no s’impulsin mesures de millora del servei”
L’Ajuntament de Mataró ha enviat a l’Associació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU) un escrit d’al·legacions sobre la proposta de tarifes del transport públic perquè aquesta entitat defensi els interessos de la ciutat davant l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que vol implantar els nous preus i títols a partir de l’1 de gener. L’escrit està signat per l’alcalde, David Bote.
La supressió i substitució de la T-10 per un nou títol, la T-Casual, suposa un increment d’un 11,31% a la zona tarifària 3 (de 27,40 € a 30,50 €), a la que pertany Mataró. L’Ajuntament considera “inacceptable” que aquest títol, un dels més socials i utilitzats, “pagui les millores d’altres”, ja que gran part de la mobilitat de Mataró a Barcelona, on radiquen els principals centres de gestió administrativa, empreses i universitats, és una mobilitat forçada i no necessàriament habitual. A més, el fet que la T-Casual sigui d’ús unipersonal, no multipersonal com la T-10, “penalitza les famílies i altres formes d’ús compartit de la mobilitat”. L’increment d’un 9,75% del preu del bitllet senzill de 3 zones (de 4,10 € a 4,50 €) es considera “excessiu” pels mateixos motius.
L’Ajuntament valora positivament la creació de la nova T-Usual, i ho considera una boníssima notícia per als ciutadans de Barcelona i part de l’àrea metropolitana. Però el fet de tenir viatges il·limitats en un mes “no aporta gaire als usuaris de la zona tarifària 3”, que majoritàriament no faran més d’un cop al dia el trajecte Mataró-Barcelona.
Preservem el Maresme carrega contra les noves tarifes del transport públic
Recordem que ja fa una setmana la Coordinadora Preservem el Maresme va criticar que “no s’impulsin mesures de millora del servei”. El Maresme és, històricament, una comarca castigada en l’àmbit de la mobilitat, indicaven.
Els peatges de la C-32, els primers de tot l’estat, el desbordament de la N-II i l’elevada incidencialitat de la línia R1 són només alguns dels greuges que es pateix des de fa dècades el veïnat del Maresme. Des de la coordinadora creuen que és un avenç positiu i necessari abaixar un 25% el preu dels bitllets d’ús freqüent (T-mes i T-jove), tanmateix, veuen amb preocupació la penalització que suposa l’increment d’un 11% dels títols de “transport casual” (antiga T-10), que és el títol més utilitzat entre els usuaris.
En una comarca prou castigada en la mobilitat, penalitzar l’ús esporàdic en un transport públic deficient sense que aquesta comporti un acompanyament en millores de les línies i infraestructures que es troben en estats lamentables només estimularà l’ús del transport privat, agreujant així els problemes de sobrecàrrega i sinistralitat de la N-II, entre d’altres vies, i creant un elevat cost ambiental.
Greuge comparatiu per la continuïtat a la zona 3
Pel que fa a la continuïtat de Mataró a la zona tarifària 3, l’Ajuntament, que ha reclamat en diferents ocasions una distribució tarifària més justa, considera que aquest fet és “un greuge comparatiu, un altre peatge a la mobilitat i al desenvolupament econòmic i social” de la ciutat. Com a exemple, pel trajecte de 16,7 km entre Mataró i Montgat Nord s’ha de pagar la tarifa de zona 3, que en el cas del bitllet senzill suposarà 4,50 € (o comprar una T-Casual de deu viatges a 30,50 €). En canvi, malgrat que el trajecte entre Montgat Nord i Castelldefels és de 38 km, el doble de distància que l’anterior, només es paga la tarifa de zona 1 (amb el canvi de preus: 2,40 € el bitllet senzill, 11,35 € la T-Casual).
L’escrit d’al·legacions recull també que l’ATM preveu mantenir les zones actuals amb la futura T-Mobilitat, i per tant aquesta “no comportarà cap avenç en la gestió del cobrament de les distàncies reals recorregudes”.
Augment de demanda sense millora dels busos interurbans
Per últim, l’alcalde fa constar que la nova T-Usual, unida a les restriccions a l’entrada de Barcelona per als vehicles més contaminants, faran que més usuaris de Mataró optin per als autobusos interurbans. En aquest sentit, adverteix novament de la necessitat que el Departament de Territori i Sostenibilitat “millori substancialment l’actual servei”, que no s’ajusta a la demanda des de fa anys “i durant vàries hores al dia presenta una sobrecàrrega de passatgers inacceptable”.
Així mateix, apunta que les restriccions de vehicles a Barcelona fan necessari implantar altres mesures, que ara es desconeixen, com la generació de zones de park and ride.
Congelació de preus de la T-10 de Mataró i de la T-Rosa
El Govern municipal té previst mantenir els títols propis del Mataró Bus amb els preus congelats per al 2020. Així, la proposta d’ordenances fiscals per a l’any que ve, pendent d’aprovació definitiva, mantindrà la T-Rosa a 6,60 €, la T-10 de Mataró a 8,15 € i el bitllet senzill a 1,70 €.