L’onada de calor arriba al seu punt àlgid. A Mataró, entre demà i dissabte, s’esperen els pics de calor més elevats amb temperatures que poden superar els 35 graus. Per aquest motiu, des d’avui i fins diumenge l’ajuntament ha activat el Protocol d’Actuació Municipal pels efectes de la calor sobre la salut. S’aconsella hidratar-se sovint, no fer esforç físic en les hores de més sol i parar especial atenció a la gent gran i els infants. Tot i aquesta onada de calor és fins diumenge, explica Quim Serra, meteoròleg del Consell Comarcal del Maresme, que de cara a dilluns o dimarts es podrien arribar a superar les temperatures d’aquests dies, ja que la inèrcia de calor cada vegada és més alta i la temperatura de l’aigua més càlida

A escala de tot Catalunya, ja dimarts es va activar l’alerta del Pla de Protecció Civil per onada de calor generalitzada, amb temperatures registrades per sobre dels 40 graus a les zones de ponent i l’interior. Aquesta onada coincideix també amb l’augment del risc d’incendis a causa de les altes temperatures, la baixa humitat i el vent. A la comarca del Maresme ara mateix el risc és moderat, tot i que si se segueix amb la tendència actual, no es tardarà a tenir un risc alt d’incendi.

A l’Ajuntament de Mataró s’ha activat aquest matí el Pla d’actuació per prevenir els efectes de l’onada de calor sobre la salut (POCS), inclòs al Document Únic de Protecció Civil de Mataró, ja que les previsions indiquen que entre avui i diumenge s’arribarà a temperatures màximes d’entre 34 i 36 ºC a la ciutat. La Generalitat manté des de dimarts en fase d’alerta el Pla de Protecció Civil de Catalunya per onada de calor generalitzada a tot el territori.

Actuacions i consells

Entre els principals consells que es donen a tota la ciutadania, però sobretot adreçat a la cura de la gent gran i infants, són els de beure aigua sovint, sense esperar a tenir sensació de set; fer àpats lleugers amb presència de fruita i verdures; evitar el sol directe al carrer i sobretot a les hores centrals del dia; estar en llocs climatitzats i reduir l’activitat física quan faci més calor; refrescar-se i prendre dutxes sovint. L’Ajuntament recorda als ciutadans, i especialment a la gent gran, que és convenient passar estones del dia en llocs amb aire condicionat, i posa a la seva disposició els centres cívics i la Biblioteca Antoni Comas.

Les diferents institucions i serveis que treballen en els àmbits sanitari i social a Mataró tenen a punt des de principis de l’estiu el Pla d’actuació per prevenir els efectes de l’onada de calor sobre la salut, que s’actualitza i posa en marxa anualment de manera coordinada. El Pla té com a objectiu minimitzar els efectes negatius que una situació de temperatures molt elevades pot tenir sobre la població, especialment en els grups considerats de més risc (infants i gent gran).

A Mataró la seva aplicació requereix la coordinació dels serveis municipals de Salut i Consum, Benestar Social, Protecció Civil, Atenció Ciutadana, Policia Local, Igualtat i Ciutadania, Participació Ciutadana, Comunicació i les direccions de Cultura, Esports i Recursos Humans de l’Ajuntament; del Consorci Sanitari del Maresme, tant des de l’atenció hospitalària i sociosanitària com des de l’atenció primària, l’Institut Català de la Salut i la delegació de Creu Roja a Mataró.

La coordinació d’aquests serveis i institucions permet treballar amb llistes unificades de les persones més vulnerables o fràgils, i establir un pla d’actuació amb mesures de suport adreçades especialment a aquest col·lectiu.

El Servei de Benestar Social, per exemple, està realitzant trucades a les persones grans fràgils i amb dependències per informar-les de les mesures i consells de protecció davant l’onada de calor i poder valorar si necessiten algun suport específic. En concret està contactant amb 105 persones usuàries de l’Agència d’atenció a les dependències que viuen soles i/o pateixen malalties cròniques, 1.979 beneficiari/es del servei de teleassistència i 997 beneficiari/es del servei d’atenció domiciliària. El 061 també fa seguiment dels pacients vulnerables dels equips d’atenció primària.

Segueix aquests consells de Protecció Civil

Des de Protecció Civil es demana evitar situacions de risc que puguin generar un incendi forestal. Un cas s’està vivint a la Ribera d’Ebre amb un incendi que a hores d’ara ha cremat gairebé 5.000 hectàrees i que es considera un dels pitjors dels últims 20 anys a Catalunya.

https://twitter.com/emergenciescat/status/1143777087360311298