Més de 300 alumnes de cinc instituts de la ciutat han participat en la 12a edició del Zona Intrusa, una iniciativa del M|A|C que té per objectiu apropar l’art contemporani als adolescents. El treball que durant quatre mesos han fet els alumnes amb diferents artistes es podrà veure al M|A|C Espai de Can Palauet des del 27 d’abril al 9 de juny
Zona Intrusa és un projecte que treballa a tres bandes (art / educació / territori) impulsat per la Direcció de Cultura. En la 12a edició, que porta per títol “Prendre la paraula” hi ha participat els centres de secundrària Escola Freta, l’Institut Miquel Biada, l’Institut Alexandre Satorras, l’Institut Josep Puig i Cadafalch i l’Escola Pia Santa Anna que han treballat a les aules amb els artistes Mar Arza, Azahara Cerezo, Anna Dot, Irma Marco i Bartomeu Sastre.
L’edició d’enguany ha estat comissariada per Rita Andreu i ha proposat una reflexió sobre l’ús i el sentit de les paraules que es fa avui en dia, fent-ho des del fet artístic, a través de les propostes d’artistes contemporanis que s’hi ha aproximat mitjançant projectes vinculats a les arts visuals.
Des de les primeres edicions del Zona Intrusa, l’element intrús és l’eix vertebrador del projecte.
Enguany la proposta era un artefacte interactiu (que s’instal·la en un espai transitat i visible per a tot l’alumnat de cada centre) que anunciava l’arribada del projecte a cada institut. Es tractava d’un panell construït amb llums led en el qual s’hi pot llegir un fragment d’un poema de l’escriptora argentina Alejandra Pizarnik: “Cada palabra dice lo que dice y además más y otra cosa”. Amb uns sensors de proximitat i moviment, a mesura que els alumnes s’hi aproximaven, la instal·lació encenia només una sèrie de paraules, generant d’aquesta manera noves frases i sentits.
A Can Palauet es podrà veure com el tema plantejat inicialment a cada taller prenia diferents formes. Per exemple a l’Institut Satorras han creat un addicionari: un mecanisme d’addició que permet construir noves paraules i nous significats per allò que encara no podem anomenar, i que puguin afegir-se a un diccionari sempre incomplet; o a l’escola Pia Santa Anna han creat un lèxic propi, a partir de la creació d’una sèrie de paraules inventades; a l’Escola Freta han traduït una sèrie de missatges personals dels alumnes a textos inintel·ligibles que es van instal·lar a diversos llocs de l’institut i que tan sols eren comprensibles per aquells que compartien i coneixien els codis emprats; a l’Institut Miquel Biada van treballar amb els “emojis” amb l’objectiu de reflexionar al voltant dels seus usos, la seva codificació i del seu paper en relació amb la nostra creixent cultura visual i, per acabar, a l’ Institut Puig i Cadafalch van fer un taller pràctic en el qual es treballaven una sèrie d’anunciats amb la finalitat d’alterar l’espai i el context en els quals s’acabaven inserint.
Zona Intrusa és una iniciativa i producció del M|A|C que forma part de la Xarxa de Centres d’Art Contemporani de Catalunya.