El concert de Cesk Freixes i el lliurament del Premi de Narrativa Manuel de Pedrolo, entre els actes més destacats
Mataró continua commemorant el centenari del naixement del naixement de l’escriptor Manuel de Pedrolo amb una vintena d’activitats diverses fins a finals d’any. La programació vol enaltir la seva figura, especialment donar a conèixer i elogiar la seva tasca d’escriptor de ciència-ficció i, al mateix temps, difondre el Premi de Narrativa de Ciència-ficció Manuel de Pedrolo, Ciutat de Mataró. El lliurament del guardó del premi d’enguany, que es farà el pòxim 26 de setembre, i el concert de Cesk Freixes homenatjant l’escriptor el 16 de setembre, són algunes de les activitats més destacades.
L’acte de lliurament del 17è Premi de Narrativa de Ciència-ficció Manuel de Pedrolo, Ciutat de Mataró, es farà a les 19 h a la Biblioteca Pompeu Fabra i anirà precedit d’una taula rodona on es parlarà del premi i la seva empenta per a la carrera literària dels guanyadors amb la intervenció de Carme Torras, Jordi Font-Agustí, Jordi Gimeno i Montserrat Galícia, guanyadors de les últimes edicions del premi en format novel·la.
El premi, que es convoca cada dos anys, està organitzat per la Direcció de Cultura de l’Ajuntament de Mataró, la Societat Catalana de Ciència-Ficció i la Xarxa de Biblioteques de Mataró. Està dotat de 3.000 € i inclou una tirada inicial de 1.500 exemplars de l’obra guanyadora, la qual forma part de la col•lecció de Ciència – Ficció de Pagès Editors.
Aquest diumenge 16 de setembre el cantautor Cesk Freixas ret un homenatge a Pedrolo en un format únic i inèdit, que vincula les seves cançons amb la literatura i l’ideari polític de l’escriptor. El concert es farà a les 20 h al Pati de la Residència de Sant Josep i Freixas s’acompanyarà del seu inseparable guitarrista Víctor Nin.
Les activitats al voltant de l’Any Pedrolo que resten fins a final d’any seran ben variades i per a totes les edats. Durant els mesos d’octubre i novembre a la Biblioteca Antoni Comas s’hi farà un taller de lectura i escriptura creativa de ciència – ficció amb la intenció d’arrelar aquest gènere dins del panorama cultural i literari de la ciutat. Durant aquests mesos continuarà la tertúlia de ciència – ficció a la Biblioteca Pompeu Fabra cada tercer dimarts de mes.
Les dues biblioteques públiques acolliran una exposició sobre l’univers de l’escriptor, “Pedrolo més enllà dels límits”, una producció de la Generalitat de Catalunya. Per altre cantó, en el marc de la trobada dels clubs de lectura del Maresme, el dijous 29 de novembre a les 19 h el Teatre Monumental acollirà “Si el llibre crema, no l’apaguis. Manuel de Pedrolo dixit” una lectura dramatitzada a càrrec d’Àngels Bassas i Ana Comella que permetrà descobrir el dramaturg, el narrador i el poeta i, alhora, la persona compromesa, creativa i intensa. Tot seguit, hi haurà una xerrada participativa amb la intervenció de coneixedors i experts en l’escriptor, com és el cas d’ Adelais de Pedrolo, Antoni Munné-Jordà i Anna Maria Villalonga.
Activitats per als més menuts
Els més menuts podran conèixer la figura de Pedrolo a través de diferents activitats. El 18 de setembre i el 31 d’octubre s’han programat dues hores del conte especials dedicades a la ciència ficció, el 9 de novembre es farà un “Tallers a la biblio” especial sobre ciència-ficció, el 21 de desembre es farà un taller d’escriptura i il•lustració en família destinada a infants de 7 a 10 anys i en el qual crearan una història de ciència – ficció, mentre que els Clubs de lectura infantils i juvenils de la biblioteca Pompeu Fabra treballaran la ciència – ficció, la fantasia i Manuel de Pedrolo.
L’Ajuntament de Mataró, amb la col•laboració de les diverses entitats i institucions culturals de la ciutat, promou l’organització d’aquest programa d’actes.